Mainos

Matkustaja saa harvoin korvausta lennon myöhästymisestä

Reittilennon myöhästyessä matkustajan ei auta kuin niellä kiukkunsa. Lentoyhtiö ei yleensä ole velvollinen maksamaan korvauksia matkustajalle, jos lento myöhästyy.

Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlbergin mukaan tämä yllättää monen matkailijan.

- Ihmisillä on usein todellisuutta suuremmat luulot siitä, mitkä heidän oikeutensa ovat lennon myöhästyessä ja valituksia asiasta tulee usein. Tapaukset, joissa matkustaja olisi saanut korvausta, ovat harvassa, sanoo Ståhlberg.

Lennon myöhästymisen takia menetetystä ajasta ei saa korvausta koskaan. Taloudellisista vahingoistakin korvauksen saa vain harvoin. Hyvitystä voi saada vain, jos myöhästyminen on johtunut lentoyhtiön huolimattomuudesta.

Tällöin korvaus kattaa vain todelliset vahingot, kuten menetetyt jatkolennot. Esimerkiksi ansionmenetyksiä on usein hankala todistaa.

Yleensä myöhästymiset johtuvat säästä, lentoliikenteen häiriöistä tai teknisistä vioista. Näihin lentoyhtiö ei voi vaikuttaa. Lisäksi matkustajan on yleensä vaikea osoittaa, että tekniset viat johtuvat lentoyhtiöiden laiminlyönneistä.

Valmismatkalla parempi suoja

Valmismatkalla kuluttajansuoja on myöhästymistilanteissa parempi.

- Matkan hinnasta saa alennusta matkanjärjestäjältä, koska matka ei ole vastannut sovittua. Pelkkien lentojen osalta tällaista järjestelmää ei ole, Ståhlberg selittää.

Harva osaa varautua jopa vuorokausien mittaisiksi venyviin myöhästymisiin.

- Voidaan kysyä, tarvitseeko matkustajan korvauksetta edes varautua kuin noin tunnin myöhästymisiin lyhyillä matkoilla. Meidät on vain totutettu siihen, että lentotoiminnassa saa myöhästyä, Ståhlberg sanoo.

Matkustajien odotuksia heikompi suoja johtuu siitä, että kuljetustoiminnassa noudatettavat säännöt ja kuluttajansuojan säännöt ovat erilaisia. Rahdinkuljettajan vastuuta on rajoitettu kansainvälisillä säädöksillä.

- Sitä voidaan miettiä, ovatko säädökset enää tätä päivää. Tämän päivän kiireessä oikea-aikaisen perille tulon tärkeys on korostunut, Ståhlberg sanoo.

Jos lento on varattu liian täyteen tai se peruuntuu, matkustajalla on yleensä oikeus hyvitykseen.

- Tämäkin parannus on ollut kovan väännön takana. Lentotoiminta on hyvin kilpailtu ala ja yhtiöiden on ehkä vaikeaa ottaa mitään lisäkustannuksia kantaakseen, Ståhlberg sanoo.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.