Mainos

Merenkulkulaitos vaatii Stemnitsasta selvitystä

Merenkulkulaitos vaatii Stemnitsalle jääluokituksen myöntänyttä luokituslaitosta tarkistamaan, onko alus kärsinut vaurioita matkallaan Koivistolle. Sisaralus Minerva Nounou on matkalla Porkkalan edustalta kohti Koiviston öljysatamaa.

Kreikkalainen öljytankkeri Stemnitsa Suomenlahden jäissä

Suomen merenkulkulaitos on pyytänyt tarkastusta Stemnitsa-tankkerin mahdollisista vaurioista. Amerikkalaista luokituslaitosta on pyydetty tarkastamaan, onko Stemnitsa saanut vaurioita Koiviston matkalla.

Merenkulkulaitoksen mukaan raportti tarkastuksesta saadaan myös Suomeen.

Kohutankkeri pääsi yöllä turvallisesti Hangon länsipuolen avomerelle. Suomenlahden merivartioston mukaan hitaasti matkaa tehnyt säiliöalus pääsi jäärajalle kahden aikaan aamuyöllä.

Stemnitsan määränpää on auki. Alus ajaa Rotterdamiin, jollei sen öljylastia niin sanotusti osteta matkalta.

Kreikkalaisomisteinen Stemnitsa-tankkeri on ollut viranomaisten erityisseurannassa, sillä se on jäävahvistettu vain keulasta. Venäjän mielestä Stemnitsan varustus täyttää vaatimukset, mutta Suomessa alusta pidetään vaikeissa jääoloissa ympäristöriskinä.

Minerva Nounou Porkkalasta kohti Koivistoa


Stemnitsa-tankkerin sisaralus Minerva Nounou lähti tänään päivällä Porkkalan edustalta jatkamaan matkaansa kohti venäläistä Koiviston satamaa. Tankkeria avusti kaksi venäläisjäänmurtajaa. Noin viiden aikaan iltapäivällä Minerva Nounoun sijainti oli Helsingin ja Porvoon välillä Suomenlahdella.

Jäitä rikkovan kärkimurtajan etäisyys sen perässä seuraaviin toiseen murtajaan ja Nounou-tankkeriin oli noin 40 kilometriä.

Suomen merenkulkulaitoksen mukaan Minerva Nounou oli odotellut paikallaan kaksi vuorokautta noin 30 mailia eli 55,5 kilometriä Porkkalasta lounaaseen. Nounou on matkalla hakemaan noin 100 000 öljytonnin lastia Koiviston satamasta.

Kreikkalaisomisteiset tankkerit ovat olleet viranomaisten erityisseurannassa, sillä ne on jäävahvistettu vain keulasta. Venäjän mielestä sisaralusten varustus täyttää vaatimukset, mutta Suomessa tankkereita pidetään vaikeissa jääoloissa ympäristöriskinä.

Venäjän suurlähetystö liittyi Stemnitsa-keskusteluun

Venäjän Helsingin-suurlähetystö yhtyi tänään Suomessa Stemnitsasta käytävään keskusteluun. Lähetystö kertoi, että alus on Japanissa vuonna 2000 rakennettu kaksirunkoinen öljysäiliöalus, joka kulkee Kreikan lipun alla ja kreikkalaisella miehistöllä.

Venäjän merirekisteri luokittelee aluksen teknisten ominaisuuksien mukaisesti LU-1-jäävahvistusluokkaan kuuluvaksi. Venäjän asiantuntijoiden mukaan Stemnitsa vastaa ns. jääpassin vaatimuksiin ja kelpaa turvallisiin öljykuljetuksiin, mm. talvioloissa.

Venäläisviranomaiset ovat lisänneet toisen jäänmurtajan Stemnitsan saattotehtäviin matkalle Koivistolta.

Virkamiehet ja luonnonsuojelijat aktiivisina

Suomen liikenneministeriössä pidettiin tänään kokous, johon osallistui Suomen parhaita talvimerenkulun ja laivatekniikan asiantuntijoita. Kokouksessa valmisteltiin Venäjän viranomaisten kanssa mahdollisimman pian järjestettävää asiantuntijatapaamista, jossa on tarkoitus neuvotella Suomen ja Venäjän jääluokituksien yhdenmukaistamista.

Neuvotteluista sovittiin liikenneministeri Kimmo Sasin ja hänen kollegansa Sergei Fankin välillä viime tiistaina.
Kirkkonummelaiset ympäristöaktivistit järjestävät viikonvaihteessa mielenosoituksen ympäristölle vaarallisten öljynkuljetusten vastustamiseksi. Tapahtumapaikaksi on valittu Porkkalanniemi Suomenlahden kapeimmalla kohdalla paikan symbolisen merkityksen takia.

Suojeluväki aikoo asettua Porkkalanniemen ulkoilualueelle Pamskatanin kärkeen huomenna klo 15, virittää vartiotulen ja yöpyä paikan päällä jatkaen sunnuntai-iltaan, mahdollisesti myöhempäänkin.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.