Mainos

Miehelle ei suostuttu myymään "liian halpaa" sohvaa – erikoinen alennuskampanja juuri ennen Anttilan konkurssia

Anttila-kauppaketjuun kuuluvan Kodin1-myymälän työntekijät eivät suostuneet myymään miehelle sohvaa, sillä sen alennushinta oli myyjien mukaan tappiollinen. Mies sai kuitenkin tilattua sohvan toisesta saman ketjun myymälästä 6-8 viikon toimitusajalla.

Nyt ilman sohvaa jäänyt mies ihmettelee, miksi pilkkahintaisista sohvista otettiin tilauksia vain muutamia päiviä ennen konkurssia.

Viime viikonloppuna mies oli huomannut Anttila Kodin1-tavaratalojen kampanjan, jossa mainoksen mukaan ohjevähittäishinnaltaan noin 750 euron arvoista sohvaa myytiin huomattavan edullisesti. 

Tavarataloon sohvaostoksille saapunut mies kuitenkin hämmästyi, kun tavaratalon myyjät eivät suostuneet myymään sohvaa hänelle. Myyjien mukaan kauppaketju myi sohvaa liian edullisesti.

– Myyjät kieltäytyivät ottamasta kampanjatuotteista tehdastilauksia, sillä heidän mukaansa Anttila myi tuotteita tappiolla. Myyjä, joka konsultoi vanhempaa myyjää kertoi, että hinta on alle heidän tehdastilaushintansa.

Henkilön mukaan sohvan hinta oli kampanja-alennuksen ja 30 prosentin lisäalennuksen jälkeen 367,49 euroa.

Toisessa huonekaluliikkeessä täysin vastaavaa, saman valmistajan sohvaa myydään huomattavasti kovempaan hintaan. Hinnat alkavat 1157 eurosta.

Toinen myymälä lupasi sohvan 6-8 viikon toimitusajalla

Kun myyjät eivät suostuneet ottamaan sohvasta tilausta, henkilö soitti toisen Kodin1-tavaratalon huonekaluosastolle ja yritti selvittää, suostutaanko sohvaa myymään muualla.

– [Toisen myymälän] huonekaluosaston esimies kertoi puhelimitse, että tuotetta voi tilata kampanjahintaan 6-8 viikon toimitusajalla ja että he ovat tehneet vastaavia tilauksia koko viikonlopun.

Mies tilasi sohvan toisesta myymälästä. Keskiviikkona uutisissa kuitenkin kerrottiin Anttilan konkurssista.

Edullisen sohvan tilanneelle miehelle kauppaketjun konkurssi tarkoittaa sitä, että hän ei tule saamaan jo maksamaansa tuotetta. Rahojakaan ei ole mahdollista vaatia takaisin, vaan mies joutuu Anttilan velkojien pitkän listan hännille.

– Tilasimme sohvan ja menetimme rahamme. Ehtona kaupalle oli tilauksen maksu heti. Muutoin tilausta ei olisi tehty.

"Ei voi olla yrityksen normaalia liiketoimintaa"

Mies ihmettelee kauppaketjun toimintaa ja pitää erikoisena sitä, että sohvia myytiin kovin alennuksin vain muutamia päiviä ennen kuin yhtiö asetettiin konkurssiin.

– Nythän Anttila on myynyt aivan ilmaa vähintäänkin viimeiset päivät, ellei pidempäänkin, eikä vastuuta ole kellään.

Anttilan Helsingin käräjäoikeudelle jättämän konkurssihakemuksen liitteistä selviää, että yhtiön edustaja kertoi Keskon edustajalle 15.7. lähettämässään sähköpostiviestissä, että yhtiön johdolla ”ei ole muuta vaihtoehtoa kuin hakeutua konkurssiin”.

Viesti lähetettiin päivää ennen, kuin MTV Uutisiin yhteyttä ottanut mies tilasi sohvan hyvän alennuksen innoittamana.

– Ilman myyminen konkurssiin hakeutumisesta päättämisen jälkeen ei voi olla yrityksen normaalia liiketoimintaa. Ei voi olla myöskään liiketoiminnallisesti perusteltua myydä tavaraa tappiolla maksukyvyttömyystilanteessa.

Tapauksesta MTV Uutisille kertonut henkilö ei tahtonut nimeään julki.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.