Mainos

Miksei ehjä kirjahylly kelpaa kierrätykseen? – Järjestöt vastaavat

Asiakas tarjosi mielestään siistiä, ehjää ja käyttökelpoista kirjahyllyä Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskukseen, mutta hyllyä ei otettu vastaan.

Syyksi kerrottiin, että kirjahylly oli liian vanhaa mallia. Otimme selvää, ovatko tavaran vastaanottoehdot muun muassa Kierrätyskeskuksessa tiukentuneet.

– On hankala antaa yleispätevää sääntöä käytetyn tavaran suhteen. Se, mikä jonkun mielestä on tosi siisti vielä, ei toisen mielestä ole. Jos lahjoittaja suhtautuu omaan vanhaan tavaraansa tunteella, hän saattaa nähdä sen parempana, kuin joku muu, Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen viestintäpäällikkö Päivi Suihkonen kertoo.

Virhearvioita sattuu

Suihkosen mukaan Kierrätyskeskuksen henkilökunnalle sattuu myös toisinaan arviointivirheitä. Asiakaspalautteet ovat Kierrätyskeskukselle tervetulleita ja niitä käydään läpi jatkuvasti.

Suomen Punaisen Ristin Kontti-kirpputoriketju ottaa rajatummin tavaraa vastaan. Kontin valikoimiin kuuluvat kodin käyttötavarat. Valikoimissa ei ole isoja kodinkoneita tai rakennustarvikkeita.

– Vaikka me koulutamme asiakaspalvelijat, aina ei välttämättä osata esittää asiaa oikein. Ymmärrän asiakkaan kiukun, jos tavara on jo mukana ja on ajatellut pääsevänsä siitä eroon. Rajanveto on joskus hankalaa. Osa voi olla meidän virhettä ja osa tulkintaa, Kontin myymälätoiminnan johtaja Leevi Heimonen kertoo. 

Jätekustannukset on maksettava

Kierrätyskeskuksissa kolmasosa luovutetusta tavarasta annetaan ilmaiseksi. Kierrätyskeskus on voittoa tavoittelematon osakeyhtiö. Tuotot menevät toiminnan kehittämisen lisäksi ympäristötyöhön sekä työllisyyden edistämiseen.

Kallistuneita hintojakaan Kierrätyskeskus ei heikkoudekseen tunnusta.

– Laskemme asiakkaaksi sekä ostavat asiakkaat että lahjoittajat. Asiakastyytyväisyyskyselyssä 91% oli sitä mieltä, että meidän hintamme olivat sopivia tai edullisia. 

SPR:n Kontti-ketjun tuotot menevät Suomen Punaisen Ristin varainkeruuseen.

Kontin jätekulut ovat sadoissa tuhansissa vuositasolla. Kierrätyskeskuksen jätekulut olivat viime vuonna 106 000 euroa.

– Emme ole loppusijoituspaikka, vaan ideana on jatkaa tuotteen elinkaarta, Kontin Leevi Heimonen sanoo.

– Meidän ohjeistus ei ole, että tavaran tulisi olla täysin priimaa. Tavaran tulisi kelvata ihmisille edelleen käyttöön. Jos se ei kelpaa edes ilmaiseksi, pitää meidän maksaa ne jätemaksut, Päivi Suihkonen kertoo.

Isot huonekalut hankalimpia

– Huonekalulla on oltava laadukas täyspuinen runko, jotta rikkinäisestä vanhasta lähdetään rakentamaan uutta. Nykyään on hirveästi heikkolaatuisia lastulevyhuonekaluja, jotka eivät kestä usein edes kuljetusta, Kierrätyskeskuksen Päivi Suihkonen sanoo.

Isot huonekalut ovat myös Kontin lahjoituksissa ongelmallisimpia, mikäli ne eivät ole ehjiä ja puhtaita.

– Huonekaluilla pitäisi olla samanlainen tuottajavastuu, kuin sähkö- ja elektroniikkaromulla, Päivi Suihkonen Kierrätyskeskuksesta jatkaa.

Pientavaran suhteen vastaanotto Kierrätyskeskuksessa ei ole tarkkaa. Myös kaikenkuntoiset sähkö- ja elektroniikkatuotteet ja polkupyörät otetaan yhä vastaan.

Jos ei kierrätykseen, niin nettiin?

Kierrätyskeskus neuvoo  toimittamaan huonekalut, joita he eivät ota vastaan, HSY:n Sortti-asemalle. Kierrätyskeskuksen tai Kontin ohjeistuksissa ei ole tähän mennessä ollut asiakkaalle lainkaan opastusta vaihtoehtoisille internetin kirpputori- tai annetaan-sivustoille.

Useat tavarat löytävät nykyään jopa noutoa myöten uuden kodin näiden sivustojen kautta. Onnistuneita lahjoitus- ja myyntikokemuksia on esimerkiksi tori.fi-palvelusta ja facebookin ryhmistä.

– On huono, jos kieltäydymme eikä meillä ole tarjota mitään muita vaihtoehtoja, kuin hävittäminen. Siinä mielessä nämä ovat varteenotettavia, Kontin Leevi Heimonen sanoo.

Kierrätyskeskus ei vahvista, että ohjeistukseen lisättäisiin opastusta näiden toimijoiden pariin, mutta viestintäpäällikkö Päivi Suihkosella ei ole mitään ajatusta vastaan.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.