Mainos

Ministeriö maanittelee isiä vanhempainvapaille

Vain joka kymmenes isä jää vanhempainvapaalle. Yritysten asenteet isien vapaille eivät myöskään ole aina myönteisiä.

Isille markkinoidaan parhaillaan vanhempainvapaita puhelimella ja kirjeillä sekä tv-mainoksilla. Sosiaali- ja terveysministeriön kampanjalla halutaan lisätä isien intoa pitää lain tarjoamia vanhempainvapaita.

Asenteiden muutokseen on tarvetta, sillä tällä hetkellä vain joka kymmenes isä jää vanhempainvapaalle, eivätkä asenteet ole isien vapaille täysin myönteisiä yrityksissäkään.

Ministeriö markkinoikin yrityksille isyysasiaa kilpailutekijä-sanalla. Peruspalveluministeri Paula Risikon (kok.) mukaan kilpailtaessa työvoimasta on yritysten etu, että he ottavat huomioon perheet.

Mukana kampanjoinnissa ovat myös työmarkkinajärjestöt.

Ministeriö haluaa murtaa isien vanhempainvapaaseen liittyviä ennakkokäsityksiä, joista keskeisin on perheen talous. Vapaa ei välttämättä heikennä perheen rahatilannetta verotuksen keventyessä.

Perheille on luvassa kannustuksen ohella myös pientä taloudellista apua vuonna 2010. Hallitusohjelman mukaan tuolloin osittaista hoitovapaata nostetaan ja isyysvapaa pitenee kahdella viikolla.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.