Mainos

MLL: Nuorten vaikea luottaa ammattiauttajiin

Mannerheimin lastensuojeluliiton mukaan ammattiapua saaneet nuoret kertovat yhä useammin, etteivät he luota ammattiauttajiin tai heidän on vaikea ymmärtää, miten ammattilaiset voisivat heitä auttaa.

MLL:n puhelin- ja nettipäivystäjät vastasivat viime vuonna yli 38 000 yhteydenottoon. Joka kymmenes soittaja ja joka toinen nettikirjeen kirjoittaja tai chat-keskustelija ohjattiin ammattiauttajan puheille.

Eniten Lasten ja nuorten puhelimeen soittavat 12-14 -vuotiaat lapset. Puhelimessa tavallisimmat puheenaiheet ovat päivästä kertominen ja jutustelu päivystäjän kanssa ja seksuaalisuuteen liittyvät kysymykset.

Nettikirjeissä ja chat-keskusteluissa korostuvat masennukseen, ahdistuneisuuteen ja kaverisuhteisiin liittyvät ongelmat.

Nuoret pelkäävät, että heidän asiansa saattavat levitä eteenpäin esimerkiksi kouluympäristössä. Osa lapsista ei halua puhua, koska he pelkäävät, että perheen tilanteeseen saatettaisiin puuttua rajullakin tavalla.

Nuorten luottamusta ammattiauttajiin hankaloittaa myös se, että työntekijät vaihtuvat usein, jolloin nuoren pitää aina rakentaa uusi luottamussuhde uuteen aikuiseen.

Mannerheimin lastensuojeluliiton mukaan myös lasten ja nuorten psykiatrisilta osastoilta sekä sijaiskodeista ottaa Lasten ja nuorten puhelimeen ja kirjepalveluun yhteyttä useita lapsia ja nuoria, jotka kokevat, etteivät saa aikuisilta hoitopaikassaan tarpeeksi aikaa.

lähde: MLL

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.