Mainos

Mopoturmia sattuu entistä enemmän - varsinkin kyydissä olevat vaarassa

Mopoilun suosio on kasvanut viime vuosina voimakkaasti ja onnettomuudet ovat yleisiä.

Onnettomuustilastoissa näkyy, että 17 prosenttia mopo-onnettomuuksissa loukkaantuneista on ollut matkustajana mopon kyydissä. Osuus on kasvanut viime vuosina.

— Meillä oli vuoteen 2005 saakka voimassa sellainen säädös, että mopolla ei saa kuljettaa kuin alle 10-vuotiasta lasta. Mutta kun meille tuli nämä EU-harmonisoidut mopot tänne Suomeen ja niissä oli tuplasatulat ja jalkatapit kaverin kuljettamista varten, niin säädöksiä muutettiin niin, että mopolla saa kuljettaa myös kaveria, sanoo Liikenneturvan tutkimuspäällikkö SirpaRajalin.

Mopon kyydissä olleiden tyttöjen loukkaantumiset ovat 7-kertaistuneet vuodesta 2005. Vain neljännes Liikenneturvan kyselyyn vastanneista tunnisti kyydittämisen erittäin suureksi riskitekijäksi.

Matkustajan kyydittäminen sallittiin vuonna 2005. Mopon rekisteröintitodistuksessa tulee olla maininta siitä, että mopolla saa kuljettaa matkustajaa.

Kyyditettäessä mopon hallinta tulee vaikeaksi. Mopo ei esimerkiksi pysähdy niin lyhyellä matkalla kuin yksin ajettaessa ja kääntyminen vaikeutuu.

Vanhemmat, keskustelkaa riskeistä!

Liikenneturvan kyselyssä suomalaisten mielestä suurimmat mopoiluun liittyvät riskit ovat alkoholi, kypärän käyttämättömyys, kaverien painostus, liikennesääntöjen noudattamattomuus ja viritetty mopo.

Mopoilijoiden vanhemmista 80 prosenttia pelkäsi lapsensa turvallisuuden puolesta, kun lapsi oli liikkeellä mopolla. Kaikki kyselyyn osallistuneet mopoilijoiden vanhemmat kertoivat keskustelleensa lapsensa kanssa mopoilun riskeistä.

— Vanhempien olisi hyvä keskustella nuorten kanssa erityisesti mopolla kyyditsemiseen ja kyytiin lähtemiseen liittyvistä riskeistä, toteaa Rajalin.

Mopokortti uudistuu

Ajokorttilainsäädännön uudistus on tuomassa tuntuvia muutoksia uusille mopoilijoille.

— Mopon ja mopoauton kuljettamista koskeviin ajokorttivaatimuksiin on tulossa pakollinen teoria- ja ajo-opetus. Kuljettajatutkintoon tulee mopoilijoille käsittelykoe ja mopoauton kuljettajille ajokoe. Koska joka vuosi loukkaantuu entistä suurempi määrä nuoria mopoilijoita, niin kyllä koulutuksen tarve perustuu tähän turvallisuustavoitteeseen, toteaa hallitusneuvos Anna-Liisa Tarvainen liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Ajokorttilain sisältö on hyväksytty eduskunnassa tammikuussa, mutta lakia ei ole vielä vahvistettu. Tavoitteena on, että laki tulisi voimaan kesäkuun alusta 2011.

Liikenneturvan kyselyyn vastasi 1365 yli 18-vuotiasta suomalaista. Joukossa oli 65 vastaajaa, joiden oma lapsi ajoi mopoa.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.