Mainos

Munatilallinen tuohtui – sosiaalisessa mediassa jälleen ruokakohu

Entinen sikatilallinen ja munatuottaja on saanut sosiaalisessa mediassa aikaan ruokakohun.

Munayrittäjä ja eduskuntavaaliehdokas, vihreiden riveistä ponnistava Mikko Välttilä sanoo Uuden Suomen blogissaan, että vain kaupan sisäänostohinnalla on merkitystä suomalaisessa ruoantuotannossa.

– Tämä ala on sairas, Välttilä kirjoittaa.

Välttilä muistelee sika-aikojaan kertomalla, että hän oli mennä tilansa kanssa konkurssiin, vaikka tuotti 250 000 kiloa lihaa vuodessa. Tila oli liian pieni.

Välttilä lataa blogissaan lukuja pöytään.

– Ruoantuotanto on monimutkaisen byrokratian ja kauppakähminnän viidakko, jossa millään muulla kuin kaupan sisäänostohinnalla ei tunnu olevan mitään merkitystä. Sen pitää olla koko ajan halvempi. Ihan koko ajan. Ruuan hinta kaupassa taasen jatkaa nousuaan halventamiskampanjoinnista huolimatta.

– Ruisleivän hinnasta on teollisuuden ja kaupan osuus 84% ja verojen osuus 12%. Kananmunissa vastaavat luvut ovat kauppa 49% teollisuus 11% ja verot 12%.

Välttilä sanoo, että hintojen laskussa maksaja on aina tuottaja. Kukaan muu ketjussa ei suostu omistaan tinkimään.

– Kuluttajat haluaisivat kyllä tehdä eettisiä valintoja ja huolehtia myös viljelijän elannosta, mutta kauppa ei sitä halua heille suoda. Kauppa käyttää hirmuisia mainosbudjetteja vakuuttaakseen kuluttajalle, että kaikki on hyvin ja viljelijät pärjäävät. Ja kuluttaja uskoo, kun ei muusta tiedä.

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.