Mainos

Myymälävaras käy sinunkin kukkarollasi!

Hävikki on kallis ilmiö kauppiaille. Asiakkaiden tekemät myymälävarkaudet ovat suurin hävikin syy, mutta yllättävän paljon varastaa myös henkilökunta.

Lopulta hävikki näkyy tavallisen ostajan kukkarossa.

Checkpoint Systems Finland Oy:n toimitusjohtaja Vesa Saarinen kertoo, että Suomessa jokainen kansalainen maksaa vuodessa noin 65 euroa enemmän ostoksistaan varkauksien vuoksi.

– Kauppa elää kaupalla, ja sen täytyy hinnoitella myös hävikki, Saarinen perustelee.

Parranajoväline on myymälävarkaan kestosuosikki

Myymälävarkaiden suosikkituotteita ovat kalliit erikoislihatuotteet, vauvanruoka, lastenvaatteet, muotipukineet, parranajovälineet ja kosmetiikka.

Saarinen muistuttaa, että varastettavan tuotteen pitää kiinnostaa myös jälleenmyyjiä.

– Monilla tuotteilla on myös jälkimarkkinoita, eli siksi niiden pitää olla kaikin tavoin haluttavia.

Henkilökunta varastaa isompia määriä kerralla

Kaupasta ei varasta vain asiakas vaan myös henkilökunta. Se ottaa harvemmin mutta enemmän.

– Henkilökunnan tekemiä varkauksia on paljon vähemmän, mutta ne ovat arvoltaan huomattavasti suurempia. Euroopan-laajuisesti myymälävarkaan kertasaaliin arvo on noin 114 euroa, mutta työntekijöiden aiheuttama hävikki on 1700 euroa per kerta.

Voroja vahditaan kameroin ja hälytyslaittein

Kaupan hävikkiluvut ovat vähentyneet viime vuodesta maailmanlaajuisesti. Se johtuu Saarisen mukaan uusista varkauden estokeinoista.

Turvakameroiden lisäksi voroja vahditaan nykyään myös erilaisilla suojauslaitteilla.

– Kuluneen vuoden aikana on suojattu hyvin paljon esittelylaitteita. Esimerkiksi kameroita, tietokoneita ja parranajovälineitä ei panna enää lasikaappiin, josta myyjä antaa ne asiakkaalle, vaan asiakkaat voivat tutustua tuotteisiin itse, mutta ne on suojattu johdoilla ja hälyttimillä. Ne poistetaan vasta kassalla. Viime vuosina on yleistynyt myös lähdesuojaaminen, eli tuote suojataan jo tuotantovaiheessa.

Venäjällä hävikki maailman kuudenneksi suurinta

Vuosittain tehtävän Global Retail Theft Barometer -kyselyn tiedot on koottu reilulta tuhannelta maailman suurimmalta vähittäismyyntiyritykseltä.

Kansainvälisen tutkimuksen mukaan Suomi on hävikkiluvuiltaan maailman keskitasoa.

Sen sijaan nyt ensimmäistä kertaa tutkimuksessa mukana olleen Venäjän vähittäiskauppa on hävikkiluvuiltaan kuudenneksi suurinta maailmassa.

Kaikkien suurin kaupan hävikkiluku on Intiassa ja pienin Taiwanissa.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.