Mainos

Näillä tieosuuksilla kuolee eniten ihmisiä

Tieliikenteessä kuoli viime vuonna 255 ihmistä. Tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla puolestaan tieliikenteessä sai surmansa 119 henkeä.

Mutta millä tieosuuksilla ovat pahimmat vaaran paikat? Kysymykseen Suomen vaarallisimmasta tiestä on Liikenneviraston liikenneturvallisuuspäällikkö Auli Forsbergin mukaan mahdoton vastata – ainakaan yksikäsitteisesti. Tilastotietoa liikennekuolemien tiheydestä tieosuuksittain on kuitenkin saatavilla.

Liikenneviraston tuoreimmasta viisivuotistilastosta saa osviittaa siitä, millä päätieverkon tieosuuksilla kannattaa olla erityisen tarkkana, Forsberg sanoo.

Synkimpiä tieosuuksia löytyy varsinkin Ruuhka-Suomesta ja suurten kaupunkien ympäriltä - eli alueilta, joilla on myös paljon liikennettä.

– Esimerkiksi koko Helsingin ympäristö on yhtä Kehä Kolmosen osuutta lukuun ottamatta mustalla eli liikennekuolemia on sataa kilometriä kohden 1,4 tai enemmän. Tämä on luokittelussa vaarallisin luokka, liikenneturvallisuuspäällikkö Forsberg sanoo.

Etelä-Savossa turvallisuus kohenemassa

Päätieverkko näyttää synkältä myös muun muassa Jyväskylän ja Tampereen ympärillä. Esimerkiksi nelostiellä Jyväskylästä sekä pohjoiseen että etelään on pitkä pätkä mustaa tieosuutta. Samaten esimerkiksi viitostieltä Mikkelin seudulta löytyy tilaston valossa vaaralliselta näyttävä pätkä. Tässä kohdassa todellisuus saattaa kuitenkin olla tilastoa valoisampi.

– Etelä-Savossa turvallisuus on parantumassa, sillä viitostielle on rakennettu ohituskaistaosuuksia keskikaitein, Forsberg kertoo.

Poimintana myös esimerkiksi ysitien koko osuus Tampereelta Turkuun on synkimmässä liikennekuolemaluokassa. Edelleen Tampereen ja Jyväskylän väliltä löytyy vastaavia tieosuuksia.

Nopeus vaikuttaa onnettomuuksissa

Tiheimpiä liikennekuolemaosuuksia löytyy myös turvallisena tietyyppinä pidetyiltä moottoriteiltä, joilla liikennekuolemat liittyvät Forsbergin mukaan lähes poikkeuksetta ulosajoon.

– Nopeuden vaikutus onnettomuuksissa näkyy moottoriteillä. Nopeus vaikuttaa tömäyksessä ihmisen kestävyyteen, Forsberg tiivistää.

Tavallisilla maanteillä sen sijaan ihmishenkiä menetetään eniten kohtaamis- ja risteysonnettomuuksissa, liikenneturvallisuuspäällikkö kertoo.

– Myös kohtaamisonnettomuuksien kannalta nopeus on tärkeä tekijä, koska se vaikuttaa reagointiaikana edettävään matkaan. Kannattaa myös pitää tarpeeksi väliä edellä ajavaan. Risteysonnettomuuksien välttämiseksi neuvoisin antamaan muille riittävän ajoissa merkkiä omista aikeista, Forsberg neuvoo.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.