Mainos

Näin kauppa käyttää tietoja ostoksistasi

SOK sanoo ettei se normaalioloissa urki asiakkaiden tietoja samalla tavalla kuin tällä viikolla, kun se veti markkinoilta pois mahdollisesti myrkkyä sisältäviä tuotteita.

SOK sai Eviralta poikkeusluvan selvittää bonuskorttitietojen avulla, ketkä ovat ostaneet Rainbow-pannukasviksia viime kuukausien aikana.

S-ryhmän asiakasrekisteristä vastaava Minna Ojala sanoo, että ilman erityislupaa kauppa ei saa yhdistää kahta eri rekisteriä, mikä mahdollistaisi asiakkaiden ostoskäyttäytymisen tarkan seuraamisen.

– Meillä on asiakasomistajien rekisteri, jonne tallennetaan perusyhteystietoja. Sitten on kassajärjestelmä, jonne tallentuu tarkka tieto ostoksista, koska kirjanpitolaki vaatii sitä.

Kunkin asiakkaan ostosten selvittämisen voisi kuvitella auttavan kauppaa markkinoimaan tuotteita entistä tehokkaammin, kun tiedossa olisi kuka osti, kuinka paljon osti ja mistä osti.

Ojalan mukaan kauppa poimii kassajärjestelmästä tietoa vain yksittäisen ostoskorien sisällöstä, mutta korin ostajaa ei yhdistetä tietoihin.

– Kun asiakas käyttää S-etukorttia, tulee asiakasrekisteriin tieto vain ostoksen loppusummasta, mutta tarkkoja tietoja ostoksista ei tule.

– Ostoskoritietojen avulla voidaan katsoa mitä tietyistä toimipisteistä ostetaan ja kehittää valikoimaa.

Ojala kertoo, että kaupan tietojärjestelmiä hallinnoivat vain tietyt, asiaan koulutetut henkilöt.

– Asiakasomistajajärjestelmään on oikeudet vain tietyillä henkilöillä ja heillä on salassapitovelvollisuus ja oikeus käyttää tietoja ainoastaan asiakaspalvelutarkoituksessa.

Ojala sanoo että ostoskäyttäytymisen seuraaminen on sekä kaupan että asiakkaan etu.

– Se, että kaupassa on tavaraa, joka liikkuu, on sekä kuluttajan että kaupan intressi.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.