Mainos

Näin liikenteen lisärahat jakautuvat – katso kartalta, mitä tie- ja rataosuuksia parannetaan

Liikenneministeri Anne Berner tiedotti tänään, minkä väylien korjaamiseen yli 360 miljoonan euron lisärahoitus käytetään. Perusväylänpitoon tarkoitettu lisärahoitus on seuraaville kolmelle vuodelle.  

Tiekohteita on yli kymmenen. Eniten rahoitusta menee Uudellemaalle, joka saa 60 miljoonaa. Suurin yksittäinen hanke on Vekaransalmella Savon Sulkavassa, jossa lossin korvaamiseen sillalla annetaan 19,4 miljoonaa euroa. Bernerin mukaan tällä halutaan huomioida biotaloutta ja matkailua.

Voit katsoa myös parannettavat kohteet Liikenneviraston kartalta.

Rautateillä merkittävä rahasumma kohdennetaan Tampereen ja Seinäjoen välille.  

Rahoitus on siirretty väylien kehittämishankkeista. Sillä on tarkoitus pysäyttää liikenneverkon korjausvelan kasvu. Helmikuussa hallitus kertoi 600 miljoonan euron korjausvelkaohjelmasta, jota lisärahoitus täydentää. 

Maantiekohteiden rahoitus alueittain

Lappi 10,4 M€
Pohjois-Pohjanmaa 13,3 M€
Etelä-Pohjanmaa 11,6 M€
Keski-Suomi 13,9 M€
Pirkanmaa 13,3 M€
Varsinais-Suomi 21,8 M€
Uusimaa 35,1 M€
Pohjois-Savo 34,2 M€

YHTEENSÄ 163 M€

Teihin kohdennetaan 163 miljoonaa ja ratoihin 101 miljoona, eli yhteensä 264 miljoonaa. Lisäksi kaupunkiseutujen kasvun tukemiseen suunnataan noin 70 miljoonaa ja yksityisteiden parantamiseen valtionavustuksiin 30 miljoonaa euroa.

Maantieparannusrahoista suurin osa 35,1 miljoonaa kohdistuu Uusimaahan, lähes saman verran, 34,2 miljoonaa tulee Pohjois-Savoon.

Toimenpiteittäin jaoteltuna suurin osa tierahoista kohdistuu tieston parantamiseen – 75 miljoonaa euroa. Peruskorjauksiin käytetään 22 miljoonaa euroa, liittymien parantamiseen 47 miljoonaa euroa sekä Sulkavan lossin korvaamiseen sillalla noin 19 miljoonaa euroa. 

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.