Mainos

Nämä asiat selittävät rahkan räjähdysmäistä suosiota

Maitorahkan kulutuksen hurjaan kasvuun vaikuttaa ravitsemusterapeutin mukaan useampikin tekijä.

Yksi syy voi olla se, että kuntosaliurheilun suosio on kasvanut Suomessa, arvioi ravitsemusterapeutti Jan Verho.

–Raskaampi liikunta lisää proteiinin tarvetta. Tarve voi jopa tuplaantua verrattuna vähemmän aktiiviseen ihmiseen.

Rahka on ollut jo pitkään erityisesti kuntosali- ja fitness-harrastajien sekä muiden aktiivisten urheilijoiden suosiossa. Suosiota selittää rahkan matala rasvapitoisuus ja korkea proteiinipitoisuus.

Kysyntää on voinut lisätä myös erilaisten rahkatuotteiden entistä laajempi valikoima. Suurin kysyntä näyttää kuitenkin Verhon havaintojen mukaan keskittyvän rahkoista perinteisimpään.

–Kun kauppojen hyllyjä katsoo, niin aika usein ne maustamattomat rahkat ovat loppu. Kyllä se maustamaton rahka on se juttu ainakin fitness-piireissä, koska usein maustetuissa rahkoissa on sokeria.

Rahka soveltuu myös painonhallintaan

Verhon mukaan rahka on suosittua myös laihduttajien keskuudessa, sillä proteiinia runsaasti sisältävä maitorahka hillitsee ruokahalua.

Verho on havainnut, että rahkaa syödään yhä useammin muun muassa aamupalan yhteydessä juuri ruokahalua hillitsevien ominaisuuksiensa vuoksi.

– Perinteisesti aamiainen on melko hiilihydraattipitoinen. Jos syö aamulla vähän proteiinipitoisemman aamiaisen, niin ruokahalu on vähän kohtuullisempi sitten päiväsaikaan, Verho arvioi.

Rahkan myynti paikoin jopa tuplaantunut

S-ryhmässä välipalarahkojen myynti kasvoi tammi-huhtikuussa 37 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Ruoanvalmistusrahkoissakin kasvua oli 29 prosenttia.

Ruokakeskosta kerrotaan myynnin kasvaneen myös selvästi. Esimerkiksi Vantaan Jumbon Citymarketissa rahkatuotteiden menekki on suurin piirtein kaksinkertaistunut vuoden sisällä.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.