Mainos

Nettideittailu on arkipäiväistynyt sosiaalisen median myötä

Markus lupasi tarjota Marialle pitsan. Treffit sovittiin Mannerheimin patsaalle kello kuudeksi. Oli lokakuu 1989, ja pari oli tavannut kaksi kuukautta aiemmin qusoilemalla eli kirjoittelemalla sähköisessä postilaatikossa.

- Markus yritti houkutella minua pihville kotiinsa, mutta ajattelin, että pitää olla julkinen paikka, Maria Nuotio kertoo.

Sähköiseen postilaatikkoon pääsi kytkemällä tietokoneen modeemilla lankapuhelinverkkoon. "Purkkiin" mahtui kerrallaan kymmenkunta ihmistä chattailemaan reaaliaikaisesti.

- Siinä oli aina kauhea tungos päästä sisään. Puhelinta sai veivata jopa tunnin ennen kuin onnistui, Markus Nuotio kuvailee.

Markus ja Maria eivät ennen ensitapaamista tienneet toisistaan paljon muuta kuin nimen ja iän, molemmat olivat 17-vuotiaita. Kuvia ei ennakkoon lähetetty. Osoitteen ja puhelinnumeron saattoi sentään kaivaa

puhelinluettelosta.

Markus oli ihastunut Mariaan heti viestittelyn alettua.

- Olin tietenkin tuntia aikaisemmin tapaamispaikalla. Maria tuli puoli tuntia myöhässä.

Markus saapui treffeille kainalossaan Commodore 64 -tietokoneen printteri. Se oli Marialle.

- Markus oli vielä kivempi luonnossa. Hän osasi puhua paremmin kuin kirjoittaa, Maria Nuotio kertoo ensikohtaamisesta.

Seuraava tapaaminen sovittiin purkissa heti ensitreffien jälkeen. Nyt pariskunta on ollut naimisissa 15 vuotta, ja heillä on neljä lasta.

Elämäntapa esiin

Ensimmäiset internetin treffipalvelut avautuivat Suomessa 1990-luvun puolivälissä. Sen jälkeen nettideittailun suosio on kasvanut räjähdysmäisesti. Esimerkiksi Suomi24:n treffipalvelussa on lähes satatuhatta aktiivista profiilia.

- Alkaa olla enemmän uutinen, jos kumppani on löytynyt jotenkin muuten, sanoo digitaalisen kulttuurin professori Tapio Suominen.

Sosiaalinen media, kuten Facebook, on arkipäiväistänyt nettiseuranhakua entisestään. Treffailu sujuu luontevasti muun yhteydenpidon ohessa, kuvailee dosentti Susanna Paasonen.

- Treffaillakseen ei tarvitse mennä mihinkään muualle, Paasonen sanoo.

Kun 1990-luvulla oman nimen paljastaminen netissä oli arveluttavaa, sosiaalisessa mediassa ihmiset ovat hyvin tunnistettavissa.

- Facebookissa ihminen määrittyy sen kautta, keitä hän tuntee ja miten kavereiden kanssa viestitään, Paasonen sanoo.

Senssipalstoilla omia ominaisuuksia on tavattu luetella varsin yleisesti: ikä, paino, asuinpaikka. Nykyään palvelujen käyttäjät kertovat hyvin tarkkaan arvoistaan ja ominaisuuksistaan.

- Kyse on elämäntyylillistä mieltymyksistä, elämäntavoista. Siinä mielessä Facebook on hyvin sopiva treffipaikka, Paasonen pohtii.

Purkissa naisten markkinat

Markus Nuotio muistelee, että purkissa pyöri kaikkiaan runsaat 300 ihmistä. Suurin osa oli 14-22-vuotiaita poikia ja miehiä.

- Palvelun pienuus helpotti tapaamista. Jos naisia on kymmenen, tarjonta on aika nopeasti käyty läpi, hän nauraa.

Parikymmentä vuotta sitten verkkoseurustelulla oli vahva nörttileima.

- Ihmiset kysyivät, miten tuo on mahdollista. Että eihän tuo ole normaalia, Markus Nuotio kuvailee.

Purkissa oli ydinporukka, joka tiesi tarkkaan toistensa kuulumiset ja tapasi usein myös oikeasti. Nykyisin vanhoja muistellaan Facebookiin perustetussa faniryhmässä.

- Siinä on noin 70 henkeä, Markus Nuotio kertoo.

(MTV3 - STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.