Mainos

Nettikysely: Ruoan kallistuminen vaikuttaa ostopäätöksiin

Ruoan hinnannousu on selvästi vaikuttanut suomalaisten ostotottumuksiin. MTV:n nettikyselyyn vastanneista 81 prosenttia on sitä mieltä, että ruoka on jo niin kallista, että se vaikuttaa ostopäätöksiin.

- Ei enää viitsi ostaa esimerkiksi kokolihaa useinkaan, mieluummin jauhelihaa, kertoo kolmen lapsen äiti nimimerkillä Kanaemo.

- Asun Norjassa, joka on niin sanottu kallis maa verrattuna Suomeen. Tulin käymään lomalla ja vertasin mielenkiinnon vuoksi elintarvikkeiden hintoja. 90 prosenttia tuotteista on Norjassa halvempia! Nyt täytyy ihmisten herätä ja tehdä asialle jotain, vaatii Pettynyt.

3 700 vastanneesta kuluttajasta vain 19 prosentilla ruoan kallistuminen ei ole vaikuttanut ostotottumuksiin lainkaan.

- Hyvästä kotimaisesta ruoasta olen aina valmis maksamaan - paljonkin. Toivon, että myös viljelijät saisivat kunnon hinnan ruoasta, jotta heillekin jäisi jotain korvausta työlle ja pääomille, perustelee nimimerkki Kotimaisen puolesta.

Useat vastanneista uskovat, että ruoan hinnan tuntuminen kukkarossa on myös riippuvainen kuluttajan omista valinnoista.

- Kyllä hintaa ruokakorille kertyy, kun katselee ihmisten ostoskärryihin tungettuja tarvikkeita: valmisruokia, valmisvaippoja, tupakkaa, olutta, makkaraa, juustoa, voita, jugurtteja yms. Ostakaa ihmiset peruselintarvikkeita ja tehkää itse ruokanne, kritisoi AMH.

Valtiovarainministeri Jyrki Katainen (kok.) lupaa budjettineuvottelujen yhteydessä ruoan hinnannousun taittumista. Kataisen mukaan ruoan hintapiikki on pian ohi muun muassa ensi vuoden lopulla toteutuvan arvonlisäveron laskemisella.

Kansalaiset jäävät nyt odottamaan, tuleeko veroalennus näkymään omassa kukkarossa.

- Viinan hinta-ale saatiin nopeasti, kuinkahan käy ruuan kanssa? miettii Ossix.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.