Mainos

Nordean nimissä huijaussähköpostiviestejä

Uutta huijausviestissä on, että se on kirjoitettu tällä kertaa suomeksi. Vastaanottajissa on paljon sellaisia, jotka eivät ole edes Nordean asiakkaita.

Suomalaiset ovat jälleen saaneet Nordean verkkopankkitunnuksia kyseleviä huijaussähköpostiviestejä. Nordean Suomen viestinnän johtajan Atte Palomäen mukaan viesti on viime yönä lähtenyt arviolta sadoilletuhansille vastaanottajille.

Uutta huijausviestissä on, että se on kirjoitettu tällä kertaa suomeksi. Viestissä on virheellistä suomen kieltä, eikä tekstissä ole käytetty ääkkösiä.

Palomäki sanoo, että kyseessä on massapostitus. Vastaanottajissa on paljon sellaisia, jotka eivät ole edes Nordean asiakkaita.

- Sähköpostiosoitteet eivät ole missään nimessä vuotaneet pankista, koska emme edes tiedä asiakkaittemme sähköposteja.

Nordea kehottaa tuhoamaan viestit kuten normaalin roskapostin. Viesteistä ei tarvitse erikseen ilmoittaa pankille. Nordea on lisäksi pyytänyt operaattoreita keskeyttämään viestin lähetyksen.

Jos joku on kuitenkin sortunut lähettämään tunnuksiaan sähköpostitse, tulee hänen heti ottaa yhteyttä Nordeaan, jotta tunnukset voidaan sulkea.

Nordean verkkopankkitunnuksia utelevia sähköpostiviestejä on ollut syksyn mittaan liikkeellä kahteen otteeseen, mutta aiemmin viestit ovat olleet englanninkielisiä. Palomäen mukaan huijarit eivät ole onnistuneet viemään rajoja kenenkään tililtä.

Ei kerrota edes poliisille

Rahoitustarkastus (Rata) muistuttaa, ettei verkkopankkitunnuksia pidä kertoa kenellekään, sillä ne ovat tarkoitettu vain asiakkaan omaan käyttöön. Myöskään pankki tai poliisi eivät kysy verkkopankkitunnuksia. Sama pätee muihin luottamuksellisiin tietoihin kuten kortin numeroon tai korttitunnuksiin.

Rata kehottaa pankkeja järjestämään asiakkailleen ympärivuorokautisen palvelun, jolla verkkopankkitunnukset voi kuolettaa heti tarvittaessa. Kaikilla pankeilla sulkupalvelu ei vielä toimi tauotta. Pankeille suositellaankin, että ne järjestäisivät tunnuksille yhteisen sulkupalvelun korttien tapaan.

Lisäksi Rata kiinnittää huomiota siihen, että pankin edustajat ovat joskus puhelinmyynnin yhteydessä kyselleet verkkotunnuksia tai niiden osia. Ratan mielestä pankin ei tulisi asiakkaalle soittaessaan kysyä tunnuksista, koska asiakas ei voi varmistaa yhteydenoton tulevan pankista.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.