Mainos

Nyt puhuu mukava ratikkakuski

MTV Uutiset uutisoi tiistaina ikävästä tapauksesta, jossa ulkopaikkakuntalaiset turistit olivat saaneet raitiovaununkuljettajalta erittäin töykeää kohtelua. Todistettavasti Helsingistä löytyy kuitenkin myös mukavia raitiovaununkuljettajia.

Kyösti Sipilä saa HKL:n mukaan säännöllisesti positiivista palautetta asiakkailtaan. MTV Uutiset hyppäsi Sipilän kyytiin ja kyseli häneltä ratikkakuskin työstä.

Sipilästä itsestä kuitenkin tuntuu, että vaikka hän saa paljon positiivista palautetta asiakkailta, enemmistö palautteista on negatiivisia. 

- Kiitoksia tulee tietysti paljon myös, mutta enemmän kyllä risuja. Tai sitten se on vain niin, että ne negatiiviset jutut jäävät päähän enemmän pyörimään, Sipilä miettii.

Eniten ihmisiä pännii kuskin sijaan ratikan ovet.

- Ihan ensimmäisenä tulee mieleen tuo ovien väliin jääminen. Nehän toimivat ihan automatiikalla. Sulkeutuvat ja menevät kiinni automaattisesti. Ja sitten, kun sinne jäädään väliin, niin oletetaan että se on kuljettaja, joka niitä tahallaan ihmisten päälle pistää.

Positiivista palautetta taas tulee löytötavaroiden palauttamisesta omistajalleen. 

- Joku unohtaa kännykkänsä vaunuun tai laukkunsa tai mitä ikinä. Se on sitten ihan mukavaa jäljittää omistaja ja toimittaa tavara perille. Kyllähän siitä sitten tietysti aina mielellään positiivista palautetta kuulee.


Turistit kaipaavat neuvoja

Raitiovaununkuljettajan työ on – no, raitiovaunun kuljettamista. Ihmisten kanssa ollaan Sipilän mukaan lopulta aika vähän tekemisissä.

- Se on aika nopea operaatio se lipunmyynti. Joskus sitten tulee vähän pidempää opastusta, että mistä löytyy joku kirkko tai mitä ikinä. Ja sitten tämä kulkeminen sinne, että millä kulkuneuvolla pääsee perille.

Sipilä sanoo auttavansa turisteja parhaansa mukaan. Siitä hän saakin usein positiivista palautetta. Parhaiten Sipilän mieleen on jäänyt Etelä-Amerikasta kotoisin ollut seurue, joka kysyi tietä Suomenlinnaan.

- Rupesin heitä siinä opastamaan, että miten päästään Suomenlinnaan. Annoin sitten heille ohjeet oikein paperilla, että menette tällä raitiovaunulla siihen pysäkille ja sitten vaihdatte toiseen raitiovaunuun ja sitten menette Suomenlinnan lautalla lopun matkaa. He olivat niin innoissaan ja kiittelivät, kyllä tämä suomalainen asiakaspalvelu on mahtavaa. Että sinun täytyisi tulla käymään joskus tuolla Etelä-Amerikassa, he mielellään ottaisivat vastaan. Se jäi mieleen, Sipilä muistelee.

Tasaraha ilahduttaa kuskia

Jotkut asiakkaat ovat tulleet Sipilälle jo niin tutuiksi, että hän jopa muistaa, millaisella setelillä he tapaavat maksaa.

- Saatan muistaa, että tuo rouva tulee kyytiin joka aamu seitsemältä tuolta pysäkiltä. Saatan jopa muistaa, että hän maksaa aina viiden euron setelillä, Sipilä naureskelee.

Ratikankuljettajan nöyrä toive olisi kuitenkin, että matkat maksetaan tasarahalla tai edes kolikoilla.

- Jos tulee kymmenen hengen seurue, niin ei sitten jokainen ostaisi erikseen sitä lippua, vaan maksettaisiin kaikki siinä samalla. Ja tietysti kolikot aina etusijalla myös. Aina se nopeuttaa ja helpottaa operaatiota, kun olisi edes vähän samankokoista rahaa, kuin mitä se lippu voisi maksaa. 

Ratikan perässä juoksijaa Sipilä kertoo odottavansa silloin, kun se on mahdollista. Aina aikataulut eivät sitä kuitenkaan salli.

Entä eksyykö ratikkakuski koskaan ajatuksissaan reitiltä?

- Yleensä niin käy noin kerran vuodessa. Huumorilla siitäkin yleensä selvitään, Sipilä naurahtaa.

Entä kuuluuko kuljettajaa tervehtiä?

- Saa tervehtiä. Kuljettaja tervehtii kyllä takaisin!

 

  

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.