Mainos

OAJ:n puheenjohtaja osaamistasoeroista – Suomen on nyt herättävä

VTV:n tutkimuksen mukaan Suomessa on on Euroopan suurimmat osaamiserot maahanmuuttotaustaisten ja kantasuomalaisten oppilaiden välillä. Opetusalan ammattijärjestön puheenjohtajan mukaan tarkempi analyysi asiasta on tarpeen.

– Karujahan nämä luvut ovat. Käytännössä peruskoulun mittarilla ero on yhden lukuvuoden mittainen osaamistasossa, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen sanoo.

OAJ:n kanta on jo pitkään ollut Luukkaisen mukaan se, että maahanmuuttajien osalta erityisesti kielikysymykset ovat tärkeitä. Kieli on opiskelu- ja ajatteluväline ja sen opiskeluun tulisi panostaa kovemmin.

– Suomessa on nyt oikeasti herättävä tähän tilanteeseen, Luukkanen huokaisee.

Suurimpana syynä Luukkanen näkee sen, ettei Suomessa olla oltu valmiita ottamaan maahanmuuttajataustaisia oppilaita suomalaiseen kouluun heidän omista lähtökohdistaan. Lähtökohdat oppilaiden kohdalla vaihtelevat hyvinkin paljon, riippuen maahanmuuton syystä. Yhdeksi pääsyistä Luukkanen nimeää myös kielelliset ongelmat.

– Suomi on outo kieli maahanmuuttajalle ja jos ei yhteistä kieltä ole, niin opiskelun aloittaminen on varsin haastavaa, Luukkanen sanoo.

Tarkempi selvitys tarpeen

Opetus- ja kulttuuriministeriön tarkemman selvityksen lisäksi OAJ aikoo tuoda kuukauden päästä esiin oman ehdotuksensa portaittaisesta ohjelmasta, jolla kielenhuoltoa voitaisiin parantaa. Luukkanen huomauttaa kuitenkin, ettei kielikysymys ole kuitenkaan se ainoa ongelma.

– Täytyy miettiä tätä meidän koulukulttuuriamme kokonaisuutena. Tässäkin yhteydessä on hyvä jälleen nostaa esille opettajien oman kulttuuriosaamisen parantaminen. Tätä kautta nämä täydennyskoulutuksen kysymyksetkin ovat tärkeitä, Luukkanen kertoo.

Koulutukseen kohdistuvat leikkaukset vaikuttavat kaikkiin

Luukkanen myös tuomitsee koulutukseen kohdistuvat leikkaukset täysin. Asialla ei ole ainoastaan vaikutusta maahanmuuttajataustaisiin oppilaisiin, vaan myös kantasuomalaisiin.

– Aina kun leikkauksia tehdään ja voimavaroja vähennetään, niin ne joilla on lähtökohtaisesti vaikeuksia tai heikkouksia pysyä mukana niin kärsivät eniten. Tulee myös pelko siitä, että maahanmuuttajat ja myös kantaväestöön kuuluvat lisäapua tarvitsevat oppilaat kärsivät näistä leikkauksista, Luukkanen miettii.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.