Mainos

Obama on verkkokampanjoiden idoli - turhaan?

Moni kevään vaaliehdokas haluaisi tehdä barackobamat. Se tarkoittaa, että ehdokas tulee valituksi sosiaalisen median kovassa nosteessa.

Facebook, Twitter ja Youtube on jo nyt valjastettu virtuaalisten vaalivankkureiden vetureiksi. SDP:n puoluesihteeri Mikael Jungner on sosiaalisen median konkari ja sanoo tietävänsä, mikä siellä kiinnostaa.

- Helsingin Sanomilla on selkeesti vähemmän seuraajia Twitterissä kun mulla. Sen takia, että sosiaalisessa mediassa ei niinkään kiinnosta se korporaatioviesti, jota on muutenkin maailma pullollaan. Siinä kiinnostaa se henkilökohtanen.

45 minuuttia -ohjelmakin haastoi keskustalaisen kansanedustajaehdokkaan Annika Saarikon juuri chat-haastatteluun.

- Oleellistahan on vuorovaikutus muiden ihmisten kanssa, ei välttämättä oman vaalisanoman julistaminen, Saarikko sanoo.

Nyt on myöhäistä aloittaa

King-mainostoimisto on tehnyt SDP:lle sosiaalisen median strategian. Toimistossa tiedetään, että että nyt ehdokkaan on jo myöhäistä aktivoitua verkossa.

- Nyt tulee näitä yrittäjiä, jotka on Obamansa lukenut ja nyt vaalien alla yritetään siellä kovasti tsempata. Se kyllä todennäköisesti näkyy läpi, sanoo Kingin suunnittelujohtaja Sami Huiko.

Osa ehdokkaista on jäänyt suosiolla rannalle. Kokoomuksen Ben Zyskowitcz ei halua notkua tietokoneella migreeninkään takia. Hänellä on on Facebookissa ystävän perustamat fanisivut, siinä se.

- Mahdollisimman paljon yritän olla livenä ihmisten tavattavissa. Omaa vaalikampanjaani teen aika paljon ihan juuri tuolla ruohonjuuritasolla eli Kolmen sepän patsaalla.

Toreille yhä syytä mennä

Pelkkä sosiaalinen media ei mainosväenkään mielestä riitä. N2-mainostoimiston toimitusjohtaja Alex Nieminen muistuttaa, että Obamalla oli käytössään ennätyksellinen kampanjabudjetti.

Lisäksi eduskuntavaaleissa on tuhansia ehdokkaita, kun Yhdysvalloissa presidenttikisassa kyse oli lopulta kaksintaistelusta.

- En usko, että sillä (sosiaalisella medialla) tullaan ratkaisemaan kenenkään ehdokkaan läpimenoa tai poisjääntiä, Nieminen sanoo.

- Kuten missä tahansa muussa markkinoinnissa, niin onnistumiset ovat paljon harvinaisempia kuin epäonnistumiset.

Lue myös:

Katso Elisa Tikkasen juttu (45 minuuttia 26.1.2011)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.