Mainos

Opiskelijoiden nettiriippuvuus lisääntynyt – jopa syöminen ja vessa unohtuvat

Opiskelijoiden nettiriippuvuus haittaa opiskelua enemmän kuin neljä vuotta sitten, ilmenee Korkeakouluopiskelijoiden terveystutkimuksesta.

Miesopiskelijoista 28 prosenttia myöntää, että netinkäyttö haittaa jo opiskelua. Neljä vuotta sitten ongelma oli tuttu vain 19 prosentille.

Lähes viidesosa vastasi netissä vietetyn ajan aiheuttavan ongelmia vuorokausirytmiin.

Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön neljän vuoden välein tekemään terveystutkimukseen vastasi 4400 korkeakouluopiskelijaa.

Pako opiskelutyöstä vain painalluksen takana

A-klinikkasäätiön psykologi Heidi Ahjoniemi arvioi, että ongelmia aiheuttavat asiat netissä liittyvät usein vuorovaikutuksellisuuteen. Esimerkiksi nettipeleissä on yleensä keskustelumahdollisuus.

Ahjoniemi arvioi, että yksi riskitekijä saattaa olla se, että opiskelijat viettävät jo opintojensa takia paljon aikaa koneen äärellä.

– Yhden painalluksen takana on valtava määrä virikkeitä ympäri maailmaa. Jos meidän pitäisi keskittyä opiskeluun tai työntekoon, siinä on viihdyke hirveän lähellä, ja se voi nopeasti viedä mielenkiinnon ihan johonkin muuhun, sanoo Ahjoniemi.

Nettiriippuvuuden ääritapauksissa jopa perustarpeet unohtuvat.

– Esimerkiksi nettipelaaminen on niin intensiivistä, että ihminen ikään kuin unohtaa nälän tunteen, vessassa käynnin ja unen tarpeen, kertoo Ahjoniemi.

Syöminen saattaa tapahtua monitorin ääressä, kun sattuu muistamaan. Ahjoniemi kertoo, että pahimmillaan netissä saattaa kulua vuorokaudessa esimerkiksi 15 tai jopa 24 tuntia.

Netistä löytyy myös apu

Ahjoniemi kertoo, että netinkäytöstään on syytä huolestua silloin kun huomaa, että vuorokausirytmi on pidemmän aikaa ollut huono. Yksi merkki on myös se, että läheiset alkavat huomautella liiallisesta netinkäytöstä.

Ongelmaa voi yrittää ratkaista esimerkiksi miettimällä mitä nettisovelluksia oikeasti tarvitsee esimerkiksi opiskelussa, ja karsia vähemmän hyödyllisestä käytöstä.

Ahjoniemi kertoo, että itselleen kannattaa asettaa aikaraja viihteelliselle netinkäytölle, esimerkiksi tunti päivässä. Itselleen kannattaa myös asettaa nukkumaanmenoaika, jotta jaksaa seuraavana päivänä opiskella.

Jos lipsuu omista rajoituksistaan, niin nettiriippuvuuteen voi alkaa etsiä apua esimerkiksi juuri netistä. Apua tarjoavat esimerkiksi nuorisoasemat, A-klinikat, työterveyshuolto, opiskelijaterveydenhuolto ja kouluterveydenhoitaja.

(MTV3 - STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.