Mainos

Pääkaupunkiseudun joukkoliikenne halutaan yhteen organisaatioon

Myös kehyskunnat halutaan mukaan joukkoliikenteen tiiviimpään kehittämiseen. Tavoitteena on, että YTV:n ja HKL:n joukkoliikennetoiminnot siirtyvät kokonaan uuteen kuntayhtymään.

Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten päättäjistä koostuva koordinaatioryhmä on päässyt yhteisymmärrykseen pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen uudistamisesta. Ryhmä teki valmisteluesityksen, jonka mukaan pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä hoitamaan perustetaan uusi organisaatio.

Tarkoituksena on, että nykyiset YTV:n ja HKL:n joukkoliikennetoiminnot siirtyvät kokonaan uuteen kuntayhtymään. Myös kehyskunnat halutaan houkutella mukaan. Niin ikään VR:n lähiliikenne halutaan saman organisaation alle.

Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajunen pitää tärkeänä varsinkin raideliikenteen saamista mukaan yhteiseen suunnitteluun.

- Yhteinen visiomme on, että joukkoliikenteen runko on raideliikenteessä, Pajunen sanoi koordinaatioryhmän kokouksen jälkeen.

Pajunen pitää päätöstä erittäin tärkeänä, vaikka kyse onkin vasta valmistelukehotuksesta. Ennen kuin yhdistymisen varsinaiset valmistelut voidaan aloittaa, asia menee vielä Pääkaupunkiseudun neuvottelukunnan ja kaupunkien hallitusten käsittelyyn. Järjestely vaatii myös lakimuutosta.

Uuden organisaation arvioidaan voivan aloittaa toimintansa vuonna 2010.

Kehyskunnat mukaan, yksityisautoilua vähemmälle

Esityksen tavoitteena on tiivistää ja yhtenäistää koko pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä. Tähän asti suunnittelu on ollut kaksijakoista. Suurin puute on ollut se, että Helsingin sisäistä joukkoliikennettä on suunniteltu erillään muusta pääkaupunkiseudun liikenteestä.

Myös kehyskunnat halutaan mukaan joukkoliikenteen suunnitteluun. Vantaan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Tapani Mäkinen arvioi, että kehyskuntien saaminen mukaan uuteen organisaatioon voisi vähentää myös yksityisautoilua.

- Merkittävä osa pääkaupunkiseudun yksityisautoilusta on työliikennettä kehyskunnista.

Äänivalta uudessa organisaatiossa jaettaisiin joukkoliikenteen todellisen käytön mukaan, kuitenkin niin, että Helsingillä olisi enintään puolet äänivallasta.

Nykyiseen YTV:hen jäisi sen muut toiminnot: jätehuolto ja ilmanlaadun tarkkailu. Lisäksi Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten vesihuolto yhdistettäisiin sen alaisuuteen.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.