Mainos

Paarma: Kirkko ei painostanut Kantolaa eroon

Arkkipiispa Jukka Paarma pitää aviorikokseen syyllistyneen piispan Ilkka Kantolan eroa oikeana ratkaisuna. Erimielisyydet naispappeuskysymyksessä taas johtuvat hänen mielestään eroista raamatuntulkinnassa.

Arkkipiispa Jukka Paarman mukaan kirkon johto ei painostanut Turun piispaa Ilkka Kantolaa jättämään eronpyyntöään. Paarma sanoi piispainkokouksen tiedotustilaisuudessa Helsingissä tänään, että päätös jättää eronpyyntö oli Kantolan oma.

- Minun tiedossani ei ole, että kirkon johto olisi painostanut Kantolaa asiassa. Hän on tehnyt omat johtopäätöksensä ja itse pyytänyt eroa virastaan sillä perusteella, että hänen uskottavuutensa piispana on kärsinyt, Paarma sanoi.

Paarman mukaan kirkon johdossa on oltu hyvin järkyttyneitä ja surullisia piispa Kantolan tapauksesta. Arkkipiispa on ilmoittanut pitävänsä eroa oikeana ratkaisuna.

- Syntiselle ja katuvalle julistamme vapaasti ja runsaasti anteeksiantamusta ja armoa, mutta samalla teemme tiettäväksi, että se mitä pidämme syntinä, se mitä pidämme vääränä, sitä emme hyväksy. Tässäkin tapauksessa on pidettävä nämä kaksi asiaa erossa, piispa korosti.

Arkkipiispa kiisti tiedotustilaisuudessa myös julkisuudessa esitetyt väitteet, että Kantolan avioliiton ulkopuolisesta suhteesta olisi tiedetty laajasti kirkossa tai kirkon johdossa.

Paarman mukaan asia on tullut uutisena myös Kantolan lähimmille työtovereille ja suurelle osalle kirkon johtoa.

Piispa Kantola kirjoitti eronpyyntönsä eilen Turun arkkihiippakunnan tuomiokapitulille. Kantola perusteli eronpyyntöään sillä, että hän on menettänyt viran hoitamisessa tarvittavan uskottavuuden.

Naispappeuskiistojen taustalla raamatuntulkinta

Piispainkokous käsitteli tällä kertaa mm. naispappeuden vastustajien aiheuttamia ongelmia joissakin seurakunnissa.

Arkkipiispa Jukka Paarma katsoo naispappeuden vastustajien ja kannattajien erimielisyyksien löytyvän erilaisesta raamatuntulkinnasta. Kirkon johto ei kuitenkaan vielä suunnittele puuttumista asiaan.

Paarma korostaa, että ongelmia on vähän, mutta ne ovat sitäkin kärjistyneempiä.

- Toisille raamattu on sellainen Jumalan sana, joka on ikäänkuin valmiiksi annettu, ja josta on löydettävissä suorat ja selvät ohjeet meidän jokaisen nykyajan elämäntilanteeseen. Toisille Raamattu taas on sellainen Jumalan sana, jossa on kerrottu Jumalan tahdosta ja Jumalan rakkaudesta ja eräistä eettisistä perusperiaatteista ja niitä on sovellettava kunakin aikana niin, että ne mahdollisimman hyvin vastaisivat alkuperäistä ideaa, Paarma sanoo.

Naispappeuden vastustajien otteet kovenevat

Naispappeuskiista ei ota laantuakseen. Pohjanmaalla Kokkolan ruotsalainen seurakuntaneuvosto päätti vastikään, että seurakunnan pappien ei tarvitse tehdä yhteistyötä naispappien kanssa.

Neuvoa-antava kannanotto syntyi äänin 8-3, kun seurakuntalaiset olivat toivoneet kirkkoonsa vierailevia naispappeja seurakunnan kolmen miespapin rinnalle.

- Kirkkojärjestyksen mukaan kirkkoherra päättää kuka saarnaa seurakunnan jumalanpalveluksissa ja kuka toimii liturgina... Kyllä se oli ihan laillinen päätös, sanoo kirkkoherra Peter Kankkonen.

Kankkosen mukaan seurakunnassa ollaan päätöksen takana.

- Ainakin minä edustan sitä. Täytyy sitten muilta kysyä, mutta todennäköisesti näin on, Kankkonen toteaa.

Oulun tuomiokapitulissa ihmetellään seurakuntaneuvoston päätöstä. Lakimiesasessori Osmo Rahjan mukaan päätös ei perustu mihinkään ja raamattuunkin vain yhtä paljon kuin kielto sunnuntaina saunomisesta. Myös seurakunnassa kuohuu, sillä naispapin vierailuja toivoneet seurakuntalaiset kaipaavat tasa-arvoa.

- Olen paljon miettinyt tätä asiaa ja kysynyt, että minkälaisen kuvan tämä antaa yhteiskunnalle, kun miespappi ei voi työskennellä naispapin kanssa. Kyllä se tuntuu pahalta ja luulen, että tässä tehdään suuri virhe, kuvailee seurakuntaneuvoston jäsen Kristina Holmqvist.

Seurakunnan kirkkoherrakin tietää, että nyt tehty päätös kalvaa seurakuntalaisia.

- Voi olla että se häiritsee, mutta raamatussa on monta asiaa ja jos ryhdytään kysymään ihmisiltä, niin moni niistä asioista häiritsee ihmisiä.

Naispappeuden vastustajat hakevat nyt asemiaan ja haluavat käyttää oikeuttaan henkilökohtaiseen vakaumukseensa. Aika näyttää, kuinka kauan seurakuntalaiset sietävät suhtautumista.

(MTV3-STT)

(Seitsemän uutiset 16.02.2005)

(Seitsemän uutiset 16.02.2005)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.