Mainos

Päätoimittajat: Jatkossa yleisö maksaa enemmän

Suomen merkittävimpien päätoimittajien mukaan yleisölle ilmainen media on kohta historiaa.

Suomen merkittävimpien uutisvälineiden päätoimittajat uskovat, että yleisö on jatkossa valmis maksamaan enemmän median sisällöistä.

Tämä kävi ilmi kun MTV3 kysyi mediavaikuttajien mielipiteitä median murroksesta MTV3:n SuomiAreenaa varten tehdyssä kyselyssä. Kysely lähetettiin 23:lle Suomen merkittävimpien tiedotusvälineiden päätoimittajalle. Heistä 11 vastasi kesäkuussa tehtyyn kyselyyn.

Ilmainen media on kohta muisto vain

Päätoimittajat eivät usko, että mediamainonnan osuus mainonnasta kasvaa lähivuosina. Vastanneista 11:sta päätoimittajasta yhdeksän uskoi, että mediamainonnan osuus pysyy nykytasolla tai vähenee nykyisestä.

Jatkossa rahaa aiotaan hankkia lisää kuluttajilta eli lukijoilta, katsojilta ja kuulijoilta.

Kun kysyimme, kuinka päätoimittajien johtaman median hinta kehittyy tulevan viiden vuoden aikana, vastaus oli melko yksimielinen. Kahdeksan yhdestätoista päätoimittajasta ennusti, että yleisö maksaa median tuotteista jatkossa enemmän.

Sama näkemys tuli ilmi myös kysyttäessä päätoimittajien mielipidettä maksumuurista. Maksumuuri tarkoittaa, että media tarjoaa merkittävän osan sisällöstään maksullisena myös netissä.

Vastanneista päätoimittajista vain yksi arvioi, ettei hänen johtamansa median sisältö jatkossakaan siirry maksumuurin taa. Neljä päätoimittajaa vastasi, että maksumuuri on jo heillä jo käytössä. Loput kuusi ilmoittivat aikovansa siirtyä maksumuuriin tulevan viiden vuoden aikana.

Yhtä vastaajaa lukuun ottamatta kaikki päätoimittajat siis joko suunnittelivat sisällön muuttamista maksulliseksi tai olivat tehneet sen jo.

Tähän asti Suomen media on jakanut sisältöjään verkossa voittopuolisesti ilmaiseksi.

Kannattavia verkkolehtiä ei synny?

Kesäkuun alussa pitkäaikainen mediavaikuttaja, Sanoma Oy:n hallituksen pitkäaikainen puheenjohtaja Jaakko Rauramo sanoi Suomen Kuvalehdessä:

– En voi millään uskoa, että Suomessa on tulevaisuudessa 27 hyvin kannattavaa sähköistä sanomalehteä. Mielestäni niitä voi olla yksi tai kaksi.

MTV3:n kyselyyn vastanneet päätoimittajat ovat Rauramon kanssa samaa mieltä. Seitsemän yhdestätoista on sitä mieltä, että Suomeen jää jatkossa kymmenen tai alle kymmenen kannattavaa verkkosanomalehteä. Yksi päätoimittajista arvioi, ettei Suomeen jää yhtään kannattavaa sähköistä sanomalehteä.

Median murroksesta keskustellaan MTV3:n SuomiAreenassa tänään iltapäivällä Porissa otsikolla "Kuolevatko lehdet - pimeneekö ruutu". Keskustelemassa ovat muun muassa asunto- ja viestintäministeri Pia Viitanen, MTV3 Median toimitusjohtaja Heikki Rotko ja Aamulehden vastaava päätoimittaja Jouko Jokinen.

Keskustelu median tulevaisuudesta jatkuu huomenna 45 minuuttia -ohjelman suorassa lähetyksessä MTV3-kanavalla kello 19.30.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.