Mainos

Päiväkotilapsi avoin kielille

Päiväkoti-ikäinen lapsi suhtautuu ennakkoluulottomasti eri kieliin. Vaasan yliopiston tutkimus osoittaa, että päiväkotilapsella on rajaton luottamus omaan osaamiseensa ja hän haluaa oppia lisää.

Tutkimushankkeen johtaja, yliopistonlehtori Karita Mård-Miettinen soisi tämän positiivisen oppimisasenteen säilyvän lapsella myöhemminkin kielten opiskelussa. Hänen mukaansa koulussa kielen oppiminen ja oppimisen testaaminen keskittyy usein siihen, mitä oppilas ei osaa.

– Enemmän pitäisi arvostaa niin sanottua vapaa-ajan kielitaitoa, eikä vain kielioppiin ja sanastoon painottuvaa koulussa opittua kieltä. Vähäinenkin kielitaito on hyvä asia, Mård-Miettinen sanoo yliopiston tiedotteessa.

Tutkimus myös osoittaa, että päiväkoti-ikäiset lapset kokevat osaavansa useita eri kieliä.

Lapsella on kiinnostusta erityisesti kieliin, joihin hän on ollut kosketuksissa päivähoidossa, perheessä, lähiympäristössä tai matkoilla.

Tutkimukseen on haastateltu 5-6-vuotiaita päiväkotilapsia Ivalossa, Jyväskylässä ja Vaasassa. Osa haastatelluista lapsista osallistuu kielikylpy- tai kielipesätoimintaan tai on päiväkodissa, jossa käytetään suomen lisäksi englantia. Osa haastatelluista lapsista käy yksikielistä päiväkotia.

Aineiston kerääminen alkoi vuonna 2012, ja se jatkuu vielä tämän vuoden.

 

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.