Mainos

Panimot: Kylmä kesäkuu karmea paikka, helle pelasti bisneksen

Veroratkaisut ja kylmä alkukesä kurittivat panimotuottajia. Helle toi alalle kaivatun piristysruiskeen.

Panimotuotteiden myynti teki alkuvuonna 2014 historiallisen pudotuksen, kun mietojen alkoholijuomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien myynti laski 2,1 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

–  Veroratkaisut, kuten alkoholin valmistevero ja edustuskulujen vähennyskelvottomuus, yksityinen tuonti ja taloustilanne ovat painaneet yrittäjiämme tosi raskaasti alkuvuoden ajan. Myynti on ollut pitkälti miinuksella, Hartwallin ravintolakanavan johtaja Seppo Salkoharju myöntää.

Kylmä alkukesä vaikeutti tilannetta entisestään.

–  Kylmä kesäkuu oli monelle yrittäjälle tosi karmea paikka. Kova tilanne oli etenkin paikoissa, joissa vuoden tulos tehdään kesällä, Salkoharju sanoo.

Heinäkuun lämmin sää toi kaivatun piristysruiskeen alalle, johon vaikuttaa myös ihmisten mieliala. 

–  Juomakauppa on nyt käynyt huomattavan paljon pirteämmin kuin alkuvuonna. Heinäkuu pelastaa varmaan monen asiakkaamme bisneksen. Helle näkyy panimojuomissa positiivisesti ennen kaikkea vesien ja aika paljon virvoitusjuomienkin myynnissä, Salkoharju sanoo.

Lonkerosta kesän suosikkijuoma

Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan toimitusjohtaja Rami Aarikka kertoo, että helteet ovat paikanneet kylmän alkukesän myyntinotkahdusta.

–  Kokonaisuudessaan kesä on ollut kohtuullisen hyvä. Prosentuaalisesti olemme lähestulkoon kymmenen prosentin kasvussa, hiukan alle, Aarikka sanoo.

Erityisesti lonkeron myynti on Aarrikan mukaan kasvanut, mutta oluen myynti on ollut keskimääräistä. 

–  Lämmin helle ruokkii makeampien tuotteiden juontia ehkä hiukan oluen kustannuksellakin, Aarikka toteaa.

Toisaalta pienpanimo-oluet ovat kovassa huudossa - oli helle tai ei.

–  Perinteisesti ajatellaan, että voimakkaamman makuiset ja voimakkaammin humaloidut oluet ovat enemmän talven juttuja, mutta tällä hetkellä buumi on niin kova, että pienpanimotuotteista menee porteria ja stouttia jopa kesähelteillä, Aarikka kertoo.

Veronkorotukset uhkana 

Alkoholi- ja virvoitusjuomaveroa nostettiin vuoden 2014 alussa. Olutvero nousi 8,2 prosenttia ja sokerillisten virvoitusjuomien vero 11 sentistä litralta 22 senttiin litralta.

Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto pitää verotusta ja yksityistä Viron tuontia suurimpana uhkana alalle.

–  Olisi äärimmäisen tärkeää pidättäytyä veronkorotuksista. Jos hintaero Suomen ja Viron välillä kasvaa, myös yksityinen maahantuonti kasvaa, Luoto toteaa.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.