Mainos

Pankkien asiakkaita patistetaan itsepalveluun

Pankkien asiakkaita patistetaan entistä selvemmin itsepalveluun. Pankit voivat palvelujen hinnoilla ohjailla asiakkaiden käyttäytymistä haluamaansa suuntaan.

pankkiautomaatilla

Pankkien asiakkaita patistetaan entistä selvemmin itsepalveluun. Parissakymmenessä pankin konttorissa laskunmaksu- ja käteispalveluita hoidetaan enää aamupäivisin. Loppuaika on varattu muun muassa laina- ja sijoitusasiakkaille.

Muun muassa Sampo-pankin noin 20 toimipisteessä käteisrahan nosto ja laskujen maksu on rajattu aamupäivään. Palvelu-uudistuksessa on mukana viidennes Sammon konttoreista. Linjaa perustellaan asiakkaiden tarpeilla ja pitkillä aukioloajoilla.

- Esimerkiksi Leppävaaran konttori, joka avattiin muutama kuukausi sitten on auki aamuyhdeksästä iltayhdeksään ja lauantaisin. Sen sijaan kassapalveluita tarvitaan vain neljän tunnin ajan. Tämä on asiakaskäytöksen muutosta aivan selvästi, Sampo Pankin viestintäjohtaja Hannu Vuola perustelee.

Kuluttajavirasto muistuttaa kuitenkin, että asiakkaiden tarpeisiin voidaan myös vaikuttaa.
- Hinnoittelu on keskeinen keino, jolla pankit ohjailevat sitä, millaisia palveluja ne haluavat asiakkailleen tuottaa. Tätä keinoa pankit ovat viime vuosina myös aktiivisesti käyttäneet, Kuluttajaviraston apulaisjohtaja Outi Haunio-Rudanko sanoo.

Pankkien liukuminen itsepalveluun näkyy myös kuluttajaneuvonnan kysynnässä. Tilinkäyttöasioista on otettu yhteyttä Pankkialan asiakasneuvontaan viime vuonna yli 800 kertaa, kun neljä vuotta sitten luku oli alle 500. Tilinkäyttökysymykset muodostavat kaikista kyselyistä jo liki 40 prosenttia. Myös kassapalvelu-uudistuksesta on jo ehditty kysyä.

(MTV3)

(Kymmenen uutiset 01.08.2003).

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.