Mainos

Pelkkä biopolttoaine ei ratkaise liikenteen päästöongelmia

OECD:n selvityksen mukaan ensimmäisen sukupolven biopolttoaineiden tuotannossa ja niihin liittyvissä käytännöissä on paljon ongelmia. Ekologinen jalanjälkikin on selvityksen mukaan suurempi kuin perinteisten fossiilisten polttoaineiden.

Pelkästään biopolttoaineilla ei pystytä ratkaisemaan liikenteen aiheuttamien kasvihuonepäästöjen ongelmaa. Ennen kaikkea ilmastonmuutoksen pysäyttäminen vaatii liikenteen vähentämistä.

Biopolttoaineiden mahdollisuuksia ja haasteita puitiin tänään Maailman luonnonsäätiön WWF:n ja SFS-Ympäristömerkinnän järjestämässä biopolttoaineseminaarissa Helsingissä. Osallistujien joukossa oli edustajia niin yritysmaailmasta, ympäristöjärjestöistä kuin kansainvälisistä organisaatioistakin.

Biopolttoaineesta on etsitty ratkaisua nopeutuvaan ilmastonmuutokseen. Tekniikoita ja raaka-aineita on useita, eikä kukaan oikein pysty vastaamaan, mihin suuntaan kannattaisi lähteä. Siitä asiantuntijat kuitenkin ovat yhtä mieltä, että toisen sukupolven polttoaineiden tuotantoon olisi päästävä nopeasti.

Ensimmäisen sukupolven biopolttoaineissa ongelmia

OECD:n selvityksen mukaan ensimmäisen sukupolven biopolttoaineiden tuotannossa ja niihin liittyvissä käytännöissä on paljon ongelmia. Ekologinen jalanjälkikin on selvityksen mukaan suurempi kuin perinteisten fossiilisten polttoaineiden.

Seminaarissa esiintyneen OECD:n Round Table of Sustainable Developmentin neuvonantajan Richard Doornboschin mukaan nykykäytännöt saattavat jopa lisätä kasvihuonepäästöjä. Ravintokasveista tuotettu biopolttoaine on myös uhka ruokaturvallisuudelle.

WWF:n selvitysten mukaan potentiaalisia biopolttoaineita ovat tällä hetkellä palmuöljypohjainen biodiesel ja ruokosokerista valmistettu bioetanoli. Kummankin tuotantoon liittyy kuitenkin sosiaalisia ja ympäristöongelmia.

Uusia raaka-aineita ja menetelmiä kehitetään koko ajan. Esimerkiksi Neste Oil on tutkinut erilaisten kasviöljyjen ja eläinrasvojen lisäksi myös ruoaksi kelpaamattomien raaka-aineiden hyödyntämistä.

UPM ja Stora Enso selvittävät biopolttoaineen valmistamista hakkuutähteestä. Neste Oil toivoo valtiovallalta panostusta potentiaalisten raaka-aineiden tutkimiseen.

- Hallitus on laittanut paljon rahaa uuden teknologian tutkimiseen. Raaka-ainetutkimus on noussut vähintään yhtä tärkeäksi, ja siihen pitäisi panostaa, Neste Oilin hankintapäällikkö Kaisa Hietala sanoi seminaarissa.

Liikennettä vähennettävä

EU:n polttoainedirektiivi edellyttää, että biopolttoaineiden osuus liikenteen polttoaineista nostetaan vuoteen 2010 mennessä kaikissa jäsenmaissa 5,75 prosenttiin. Pelkästään biopolttoaineiden varaan liikenteen päästöongelman ratkaisua ei kuitenkaan voi jättää.

Valtioneuvoston ilmastopoliittinen asiantuntija Oras Tynkkynen arvioi, että jos biopolttoaineet puolittaisivat päästöt fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna, niiden osuuden kasvattaminen 5,75 prosenttiin vähentäisi tieliikenteen päästöjä vain alle kolme prosenttia.

- Se on samaa suuruusluokkaa kuin 2-3 vuoden tieliikenteen päästöjen tähänastinen kasvu, joten tarvittaisiin 20-30 saman suuruusluokan toimenpidettä, jotta päästöt saataisiin kestävälle tasolle.

Tynkkynen sanoo, että biopolttoaineet voivat parhaimmillaankin olla vain yksi osaratkaisu liikenteen päästöihin. Tärkeintä olisi vähentää liikenteen energiankäyttöä. Seminaarissa Tynkkynen lopetti esityksen kuvaan polkupyöräilijästä.

- Muistakaa, että on olemassa kulkuvälineitä, joilla ei ole päästöongelmia.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.