Mainos

Perintätoimisto: Emme peri senttiä vaan tahallaan maksamatta jätettyjä perimiskuluja

Perintätoimisto Lindorff ampuu alas yhden sentin perinnästä syntyneessä kohussa esiintyneitä väitteitä. 

Lindorffin varatoimitusjohtaja Seppo Lahtinen korostaa, että esillä olleessa perinnässä on kysymys asiakkaan tahallaan maksamatta jääneistä perimiskuluista.

– Meillä on tullut perintään Lapin sairaanhoitopiiriltä saatava, josta olemme maaliskuussa 2014 lähettäneet muistutuskirjeen. Huhtikuussa hänelle on lähtenyt maksuvaatimuskirje. Sen jälkeen asiakas on maksanut vain pelkän pääoman (27,50 euroa) ja viivästyskorot, (1,09 euroa) mutta jättänyt maksamatta kaikki perintäkulut (14 euroa). Hänen kanssaan on keskusteltu puhelimessakin ja hän on kertonut ihan suoraan, että hän ei aio maksaa perintäkuluja, Lindorff selittää tapautumien kulkua.

Lahtisen mukaan perintätoimistot eivät peri pikkusummia.

– Lindorff ei todellakaan peri senttilaskuja tai muutaman euronkaan laskuja. Niissä on aina taustalla jotain muuta. 

Utsjokelainen Harri Matikainen kertoi eilen MTV Uutisille maksaneensa perintätoimiston hoitoon siirtyneen laskun.

– Olin ulkomailla, ja näin laskun ensimmäistä kertaa vasta, kun se tuli perintätoimistolta. Maksoin sen heti pois ja kuvittelin asian olevan sillä selvä, Matikainen kertoi.

Perintätoimisto Lindorffilla on erilainen versio tapahtumien kulusta. Varatoimitusjohtaja Seppo Lahtisen mukaan Matikainen on tuolloin maksanut vain osan saatavista. Laskuun sisältyneet lain mukaiset perimiskulut on tahallaan jätetty maksamatta.

– Hänen kanssaan keskusteltiin puhelimessakin ja hän on kertonut ihan suoraan, että ei aio maksaa perintäkuluja.

Tämä johti perintätoimiston kohutun "senttilaskun" lähettämiseen.

Yhden sentin mysteeri

Matikaisen esillä olleessa uudessa perintälaskussa on kummasteltu yhden sentin asiakasmaksua. Lahtisen mukaan se selittyy alkuperäisen laskun pyöristyksillä.

– Maksamatta jäänyt lasku oli alun perin 27,50 euroa. Hän maksoi 22. huhtikuuta viivästyskoron ja pääomaa, yhteensä 28,59 euroa. Maksettavaa jäi perintäkulujen lisäksi pyöristettynä sentin verran auki, mikä johtuu siitä, että asiakas ei maksanut ihan täsmälleen sitä viivästyskoron määrää, mikä oli maksupäivään mennessä kertynyt, Lahtinen selittää.

Lahtinen myötää, että sentin eritteleminen laskuun näyttää järjettömältä. Vastaavaan tilanteeseen saattaa törmätä, jos esimerkiksi maksaa perintään ehtineen laskun alkuperäisen laskun tunnuksilla.

– Se johtaa juuri siihen, että sieltä jää silloin yleensä viivästyskorkojakin auki ja kaikki perinnät jää myös maksamatta. 

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.