Mainos

Perusopinnoista siirtymistä jatko-opintoihin halutaan nopeuttaa

Työryhmän mukaan muun muassa oppilaan ammatilliseen koulutukseen ohjaavaa koulutusta tulisi kehittää, jotta nuoren siirtyminen jatko-opintoihin helpottuisi.

Kaikilla nuorilla tulisi olla oikeus kymppiluokkaan, katsoo perusopetuksen ja toisen asteen koulutuksen nivelvaiheen kehittämistyöryhmä. Työryhmä luovutti tänään perusopetuksen ja toisen asteen koulutuksen nivelvaihetta käsittelevän muistionsa opetusministeri Antti Kalliomäelle.

Kymppiluokan esittäminen kaikille mahdolliseksi on yksi keinoista, joilla muistiossa pyritään nopeuttamaan ja lisäämään perusopetuksesta toiselle asteelle siirtymistä. Toisen asteen koulutus tarkoittaa lukiokoulutusta ja ammatillista koulutusta. Keskeisenä toimena työryhmä pitää myös muun muassa oppilaanohjauksen lisäämistä, ja jatko-opintoihin liittyvä oppilaanohjaus tulisikin aloittaa jo perusopetuksen 7. vuosiluokalla.

Kymppiluokkia eli perusopetuksen lisäopetusta on ollut kouluissa vuodesta 1977. Koulutuksen tarkoituksena on parantaa oppilaiden valmiuksia ja lisätä heidän mahdollisuuksiaan päästä jatkokoulutukseen. Nykyisin kymppiluokilla opiskelee runsaasti oppilaita, jotka pyrkivät ensisijaisesti korottamaan peruskoulun arvosanojaan päästäkseen haluamaansa toisen asteen oppilaitokseen.

Poissaoloihin puututtava varhain

Ryhmän mukaan tavoitteena tulisi olla, että vuonna 2008 97 prosenttia ja vuonna 2009 97,5 prosenttia perusopetuksen päättävistä aloittaisi samana vuonna toisen asteen koulutuksessa tai kymppiluokalla. Vuonna 2000 jatkokoulutuksen ulkopuolelle jäi 7 prosenttia perusopetuksen päättäneistä ja vuonna 2003 5,5 prosenttia.

Eniten jatkokoulutuksen ulkopuolelle jäätiin Uudellamaalla ja Päijät-Hämeessä. Yhteensä jatkokoulutuksen ulkopuolelle jäi kaikkiaan noin 3400 nuorta toissa vuonna

Oppilaanohjauksen lisäämisen ohella työryhmä pyrkisi tavoitteeseen muun muassa puuttumalla poissaoloihin varhaisessa vaiheessa ja kehittämällä ammatilliseen koulutukseen ohjaavaa ja valmistavaa koulutusta. Työryhmä muuttaisi myös toisen asteen opiskelijoiden opintotukijärjestelmää.

Kansanopistot mukaan lisäopetukseen

Muistion vastaanottanut opetusministeri Kalliomäki kannattaa henkilökohtaisen opinto-ohjauksen lisäämistä.

- Perusopetuksen tehtävänä on vaikuttaa siihen, millaisin valmiuksin oppilas orientoituu jatko-opintoihinsa ja miten selkeä käsitys hänellä on omista jatko- ja uratavoitteistaan. Henkilökohtaisen opinto-ohjauksen lisääminen sekä perusopetuksen lisäopetuksen turvaaminen sitä tarvitseville ovat keinoja toteuttaa nämä tavoitteet, hän sanoi.

Kymppiluokkien järjestämisestä tulisi muistiossa kuntien velvollisuus. Järjestämisessä voitaisiin käyttää myös kansanopistojen tarjontaa. Lisäksi työryhmä suosittaa, että kansanopistot voisivat lisätä yhteistyötään nuorille tarkoitettujen työpajojen kanssa.

Ammatillisia perustutkintoja työryhmä kehittäisi niin, että niissä olisi nykyistä selkeämmin työelämässä tarvittavia kokonaisuuksia. Tutkinnot voitaisiin rakentaa siten, että tutkinnosta kokonaisuuksia suorittamalla saisi pätevyyden työelämään. Näin voitaisiin auttaa niitä nuoria, joilla ei ole valmiuksia suorittaa yhtäjaksoisesti koko kolmivuotista ammatillista perustutkintoa.

Opiskelijajärjestöt: Huono opinto-ohjaus vie vääriin valintoihin

Toisen asteen opiskelijajärjestöt Suomen lukiolaisten liitto ja Suomen ammattiin opiskelevien keskusliitto kannattavat kehittämistyöryhmän ehdotusta opinto-ohjauksen lisäämisestä.

- Kuntien on panostettava erityisesti peruskoulujen opinto-ohjaukseen. Heikon opinto-ohjauksen vuoksi yhä useampi nuori hakeutuu koulutukseen, josta ei ole kiinnostunut tai viettää kolmen vuoden aikalisän lukiossa. Tämä on johtanut kasvaviin keskeyttämisprosentteihin ja opintoaikojen venymiseen toisella asteella, sanoo Suomen lukiolaisten liiton puheenjohtaja Joonas Turunen.

Ammattiin opiskelevien keskusliiton puheenjohtajan Kati Kokkosen mukaan riittävällä opintojen ohjauksella nuori saataisiin opiskelemaan oikealle alalle, mikä taas vähentäisi opintojen keskeyttämistä.

- Ammatillisen koulutuksen vetovoimaisuuteen tulee myös vastaisuudessa satsata voimakkaasti. Opiskelijoita ei saada ammatilliseen koulutukseen pelkästään aloituspaikkoja lisäämällä, hän huomauttaa.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.