Mainos

Peruutuskolarit lisääntyneet talvella

Peruutuskolarien lisääntyminen on vienyt myös onnettomuuksien kokonaismäärän nousuun. Liikenneturva arvioi, että peruutuskolareita lisää autoilijoiden laiskuus putsata ikkunoita.

Suomalaiset ajavat talvisin yhä enemmän peruutuskolareita. Liikenneturva arvelee syyksi autoilijoitten laiskistumista. Lunta ei viitsitä harjata pois eikä ikkunoita raaputtaa kunnolla.

Peruutuskolarien määrä on kasvanut 2000-luvulla niin paljon, että kolarien kokonaismäärä on kasvanut, vaikka talvikauden peräänajot, suistumiset sekä risteys- ja kohtaamisonnettomuudet ovat tilastoissa sahanneet vuosi vuodelta samoissa lukemissa.

Liikenneturvassa on havaittu kuljettajien tottuvan paremmin lumipolanteeseen kuin liukkauteen. Tilastoissa tämä näkyy siinä, että kuolonkolareita sattuu jäisillä teillä kolme kertaa enemmän kuin lumisilla.

Ohitusonnettomuuksien osuus on talvella kaksinkertainen kesään verrattuna. Tavallisimmin suistutaan tilanteessa, jossa ohittaja pyrkii omalle kaistalleen kovassa vauhdissa ja liian jyrkässä kulmassa.

Keli ei aiheuta onnettomuuksia

Onnettomuustilanteita pyritään välttämään ja lievittämään suolaamalla sekä talvinopeuksilla. Rajoitukset astuvat voimaan yli 9000 tiekilometrillä olosuhteiden niin vaatiessa, mutta viimeistään lokakuun loppuun mennessä.

Vanhempi konstaapeli Ilpo Heporauta liikkuvasta poliisista korostaa, että nopeuden alentaminen neljänneksellä lyhentää jarrutusmatkan puoleen.

- Harvoin tuuli on niin kova tai tie niin jäinen, että keli aiheuttaisi kolarin. Kun auto menettää pitonsa, on kuljettaja menetellyt väärin, korosti Heporauta Riihimäellä pidetyssä talviliikenneinfossa.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.