Mainos

Piilomainontatapaus: Anna-lehden toimittajan paluu ex-työhön epävarmaa

Otavamedian mukaan vuorotteluvapaalla olevan kauneustoimittajan paluu entiseen työhön Anna-lehteen ei ole varmaa. Sivuun siirretty kauneustoimittaja on vapaalla elokuuhun asti.

– Hän on tulossa töihin. En pysty tässä vaiheessa kommentoimaan sitä [palaako hän Annaan entiseen työhönsä], koska ne keskustelut ovat vielä kesken, sanoo Otavamedian naistenlehtien julkaisujohtaja Katriina Kaarre.

Ammattilehti Journalisti kertoi torstaina, että kauneustoimittaja siirrettiin sivuun sen jälkeen, kun hän oli kannellut kilpailijan Kaunis Gloria -liitteestä Julkisen sanan neuvostoon (JSN).

Journalistin haastattelussa nimettömänä pysyttelevä toimittaja kertoo työnantajansa kokeneen, että hän on vaarantanut Anna-lehden välit merkittävään ilmoittajaan, meikkijätti L´Orealiin.

JSN antoi Gloria-lehden Kaunis Gloria -liitteelle langettavan päätöksen piilomainonnasta viime kuussa. JSN:n mukaan lokakuussa julkaistussa lehdessä oli mainosmaista sisältöä ja lehti laiminlöi velvollisuutensa erottaa mainoksia journalistisesta sisällöstä. Gloriaa kustantaa Sanoma Magazines Finland (SMF).

Kauneustoimittaja kertoo halunneensa JSN:n määrittelevän, mitä hyvä journalistinen tapa tarkoittaa kauneusjournalismissa.

Suhteet kunnossa

Kaarre ei halua kommentoida, miksi kauneustoimittaja siirrettiin sivuun.

– Henkilön työsuhteeseen liittyvät asiat ovat luottamuksellisia, ja aion sitä kunnioittaa omalta puoleltani, hän perustelee.

Journalisti-lehden haastatteleman kauneustoimittajan mukaan Otavamedia sai tietää kantelusta SMF:stä. Kaarre kumoaa, että tieto olisi tullut SMF:ltä.

– Piirit ovat pieniä. Kantelu on ollut laajasti tiedossa.

Kaarre korostaa, että Otavamediaa ei ole painostettu mistään suunnalta, eikä yhtiö ole painostanut henkilöä millään lailla käydyissä keskusteluissa.

Myös L'Oreal Finland on tapauksesta vaitonainen. Yhtiön pr- ja viestintäpäällikkö Tarja Kuusela kertoo STT:lle sähköpostitse, ettei yhtiö halua kommentoida kantelua, koska se ei kohdistunut heihin. Kuusela vakuuttaa, että suhde Annaan ei ole muuttunut.

Onko L'Orealin mainonta Anna-lehdessä sitten vähentynyt tänä keväänä?

– Emme valitettavasti julkista mediapanostuksiamme yksittäisten lehtien osalta, Kuusela sanoo.

(MTV3 - STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.