Mainos

Potilaat: Lääkärille kerrotaan vain tosiongelmista

Terveyskeskuslääkärin vastaanotolle tulevat potilaat ovat tietoisia siitä, miten lääkärin vastaanotolla tulee käyttäytyä.


Videoidut terveyskeskusvastaanotot osoittavat, että vastaanotolle tullaan vasta, kun on olemassa "todellinen" ongelma. Potilaiden käsityksen mukaan heidän on osattava arvioida lääkärille asiallisesti ja perusteellisesti vaivan vakavuutta.

-Potilaat mieltävät, että lääkärille tulee esittää vain yksi ongelma kerrallaan, eikä vastaanotolle saa tulla turhaan, tutkija Liisa Raevaara sanoo. Hän on tutkinut väitöskirjassaan potilaiden ja lääkäreiden välistä vuorovaikutusta terveyskeskuslääkärin vastaanotolla. Tutkimuksen aineistona on sata videoitua vastaanottokäyntiä.

Lääkäri ohittaa potilaan selitykset

Raevaaran tutkimuksessa selvitetään, miten potilaiden esittämät oireiden syitä koskevat selitykset heijastavat heidän käsityksiään siitä, miten potilaan tulee toimia vastaanotolla. Tutkimuksen mukaan puolet potilaan selityksistä on lääketieteellisiä, kuten "vissiin issiasta on". Puolet selityksistä on maallikkotietoon perustuvia, kuten "se on tunneperäinen reaktio ilmeisesti" tai "kai se on jo minun ikäni joka väsyttää minua jo".

Useimmiten potilaat esittävät selityksen epävarmana tietona, esimerkiksi kysymyksen muodossa. Yli puolessa vastaanottotilanteista lääkäri ohittaa potilaan selityksen eikä käsittele sitä. Vaikka potilaan selitys on ristiriidassa lääkärin diagnoosin kanssa, potilaat eivät kyseenalaista lääkärin ammattitaitoa tai diagnoosin lääketieteellisiä perusteita. Sen sijaan potilaat yrittävät perustella omaa käsitystään maallikkotiedolla.

Omalääkärille kerrotaan kuulumisia

-Tutkimuksessa mukana olleet lääkärit sanoivat, että he haluaisivat paneutua potilaan ongelmiin laajemmin, mutta eivät aina ehdi. Vastaanottoajat ovat lyhyitä ja akuuttipotilaita tulee vielä ajanvarauspotilaiden väliin, Raevaara perustelee.

Omalääkärin vastaanotolla potilaat ovat aktiivisempia ja oma-aloitteisempia ehdottamaan hoitoja kuin tuntemattoman lääkärin vastaanotolla. Omalääkärille tultiin muun muassa kertomaan kuulumisia. Tämä selviää viime syksynä kerätystä uudesta aineistosta.

-Omalääkärisysteemissä vuorovaikutus potilaan kanssa näyttää ainakin potilaan kannalta toimivan paremmin. Väitöskirjatutkimuksen aineisto kerättiin ennen omalääkärisysteemiä, eli vuosien 1993 ja 1994 aikana Tampereen seudulla.

Väitöskirja Potilaan diagnoosiehdotukset lääkärin vastaanotolla tarkastetaan tänään Helsingin yliopiston päärakennuksessa. Tutkimus on tehty yliopiston suomen kielen laitoksella.
(STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.