Mainos

Puolet suomalaismiehistä seuraa muotia

Suomalaismiehistä puolet on kiinnostuneita muodista. Erityisesti alle 25-vuotiaat miehet kiinnittävät runsaasti huomiota siihen, mitä päälleen laittavat.

-Kiinnostuminen pukeutumiseen ja ulkonäköön lisääntyy koko ajan miesten keskuudessa, tutkimusjohtaja Susanna Tirkkonen Gallup Ad:sta kertoo.

Sen sijaan neljäsosa naisista hakeutuu vaatekauppaan vain pakon sanelemana. -Osittain lukuun saattaa vaikuttaa se, ettei esimerkiksi maaseudulta ole helppo päästä vaateostoksille. Jos luvut olisivat pelkästään kaupungista, shoppailijoiden osuus olisi suurempi, tutkimusjohtaja Helena Prepula Gallup Ad:sta arvelee.

Tiedot käyvät ilmi tänään Helsingissä järjestetyillä Muotimessuilla julkistetusta Trends-tutkimuksesta, johon haastateltiin noin 700:aa miestä ja yli tuhatta naista. Haastatellut ovat iältään 15-69-vuotiaita.

Naisia tentattiin tänä vuonna erityisesti jalkinemieltymyksistä.

Miehet ja naiset on jaoteltu tutkimuksessa viiteen ryhmään pukeutumiseen ja ulkonäköön liittyvien seikkojen perusteella. Trendien seuraajien ja merkkitietoisten shoppailijoiden jälkeen seuraava miesten ryhmä on säästäjät, joita on 22 prosenttia. He tietävät tarkkaan, paljonko rahaa uppoaa vaatehankintoihin. He eivät pukeudu tuoreimman muodin mukaan, mutta valitsevat ja ostavat vaatteensa mielellään itse.

Viidesosa naisista tekee heräteostoksia

Miehistä 20 prosenttia on ajattomia investoijia, joille laatu on tärkein kriteeri. Pienin ryhmä miehistä, 13 prosenttia, on hillittyjä sopeutujia, jotka hakeutuvat vaatehyllyjen ääreen vain pari kertaa vuodessa. He eivät kiinnitä pukeutumiseensa huomiota eivätkä halua erottua muista.

Kaiken kaikkiaan miehet poimivat mieluiten kaupan hyllyiltä hyvässä hinta-laatu-suhteessa olevat vaatteet.

Suurin osa naisista on välttäjiä, jotka minimoivat pukeutumiseen käytettävän ajan ja rahan. He lähtevät ostoksille vain todellisesta tarpeesta.

Lähes yhtä paljon, 20 prosenttia, naisten joukkoon mahtuu muotitietoisia shoppailijoita, oman tyylinsä tuntijoita ja tyyliään hakevia.

Muotitietoiset shoppailijat ja oman tyylinsä tuntijat ovat kaupoille hyviä asiakkaita, sillä he eivät pihtaile rahojaan. Tyyliään hakevat sortuvat usein heräteostoksiin, ja heihin vaikuttavat muiden valinnat.

Käytännöllisiä ostoksia tekee naisista 16 prosenttia. Heidät rahatilanne pakottaa tarkkuuteen ja järkevyyteen pukeutumisasioissa. He hyödyntävät alennusmyynnit sekä tarjoukset.

Tavaratalot suosittuja ostopaikkoja

Sekä miehet että naiset ostavat vaatteensa mieluusti tavarataloista. Naisten suosikkiliikkeiden joukkoon nousivat Seppälä, Sokos ja Anttila.

Miehet listasivat parhaiksi ostopaikoiksi Citymarketin, Kesport-Intersportin, Anttilan, Prisman ja Sokoksen. -Vaikka miehet kiinnittävät huomiota entistä enemmän pukeutumiseen, ovat ostopaikat vielä hyvin perinteisiä. Markkinoijilla on haastava tilanne kohdentaa mainontaa, sillä miehissä piilee potentiaalia myös erikoisliikeostoksiin, Tirkkonen vihjaa.

Miesten vaatemerkkisuosikkeja ovat Adidas, Luhta, Levi's, Nike ja Rukka.

Naisilta kysyttiin suosituimpia jalkinemerkkejä, joiden joukkoon nousivat Adidas, Ecco, Aaltonen ja Nike. -Muotitietoisten shoppailijoiden ryhmään kuuluvat naiset eli viidesosa olisi valmiita maksamaan, jos saisi nykyisiä yksilöllisempiä kenkiä, Prepula mainitsee. Naiset arvostavat ostamissaan jalkineissa ennen kaikkea laadukkuutta ja kestävyyttä.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.