Mainos

Rahkabuumi kuumimmillaan – kaupoissa myydään eioota

Maitorahkan kysyntä on ollut alkuvuoden ajan poikkeuksellisen kovassa kasvussa niin meijeriyhtiöissä kuin ruokakaupoissakin.

Arla Ingmanilta kerrotaan, että alkuvuonna rahkatuotteita on myyty yli 40 prosenttia enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

–Rahkamarkkinat ovat erittäin voimakkaassa kasvussa. Erityisen kovaa kasvua on maustetuissa rahkoissa. Kasvu on tullut perustuotteista ja uusien lanseerausten kautta, sanoo Arla-Ingmanin tuotekehitys- ja tuoteviestintäpäällikkö Minna Elovainio.

Elovainion mukaan on erittäin poikkeuksellista, että kasvu on näin suurta.

–Kyllä tässä voi puhua jo rahkabuumista. Muutenkin runsasproteiinisten tuotteiden menekki on kasvussa.

Valion rahkatuotteiden kysynnän kasvu on ollut niin suurta, että meijeriyhtiö investoi 36 miljoonaa euroa Seinäjoen tehtaan laajentamiseen. Tehtaanjohtaja Timo Panula laski Helsingin Sanomille, että myynti on lisääntynyt vuodentakaisesta 36 prosenttia. Vuonna 2014 käyttöönotettavan uuden tuotantolinjan tarkoitus on kaksinkertaistaa rahkan tuotantokapasiteetti.

Arla-Ingman on tähän mennessä pystynyt vastaamaan kasvaneeseen kysyntään nykyisillä tuotantolinjoilla.

–Olemme jonkin verran tehostaneet ja uudistaneet tuotantolinjojamme, mutta muita suunnitelmia meillä ei tällä hetkellä ole, Elovainio sanoo.

Kysyntä kasvaa myös ruokakaupoissa

Kysynnän kasvu näkyy myös päivittäiskaupassa. S-ryhmässä välipalarahkojen myynti kasvoi tammi-huhtikuussa 37 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Ruoanvalmistusrahkoissakin kasvua oli 29 prosenttia.

Ruokakeskosta kerrotaan myynnin kasvaneen myös selvästi. Esimerkiksi Vantaan Jumbon Citymarketissa rahkatuotteiden menekki on suurin piirtein kaksinkertaistunut vuoden sisällä.

– Tuotepuutteita on koko ajan. Tyhjät hyllyt häiritsevät meitäkin ja asiakkaat kyselevät, että emmekö me osaa hoitaa kauppaa, kertoo Citymarket-kauppias Matti Himberg.

Himberg arvioi, että muun muassa laajentunut valikoima ja rahkan ravintoaineet vaikuttavat suosion kasvuun.

–Siihen tuoteryhmään on tullut todella paljon kaikenlaisia uutuuksia. Suosioon vaikuttaa myös se, että niitä markkinoidaan aivan eri tavalla kuin ennen. Minusta tuntuu, että tämä buumi koskettaa melkein kaikkia, vauvasta vaariin. Todella moni haluaa syödä näitä tuotteita, koska niissä on vähän hiilihydraatteja ja rasvaa.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.