Mainos

Ratavaurioiden syynä usein kannatinköydet

Matkustajia harmittavien ratakatkosten syynä olevia huonoja kannatinköysiä uusitaan tasaiseen tahtiin.

Eilinen pääradan sähköratavaurio sekoitti tuhansien työmatkalaisten illan. Kulunut viikko on ollut VR:lle piinallinen, sillä erilaisia ongelmia on riittänyt lähes jokaiselle päivälle. Ratahallinnon mukaan eilinen tapaus oli harvinainen ja vaikeasti ennakoitava.

Riihimäen ja Hämeenlinnan välinen junaliikenne oli toissapäivänä poikki kahden tunnin ajan, kun ajolanka katkesi ja putosi raiteille. Syytä langan vaurioitumiseen tutkitaan.

- Nyt, kun näitä ongelmia on sattunut, niin yleensä ne vika on ollut kannatinköysissä. Harvemmin on tällaisia tapauksia, että ajolanka on mennyt poikki, kertoo Ratahallintokeskuksen ylitarkastaja Markku Granlund.

Ylitarkastaja ei olisikaan tulevaisuudessa huolissaan ajolankojen vaan kiinnikeköysien kestävyydestä. Kuparilangasta valmistetut vanhat kiinnikeköydet aiheuttivat viime vuonna useita kymmeniä vaurioita, ja niiden huono kestävyys on ratahallintokeskuksen tiedossa.

- Kannatinköyttä uusitaan, ja sitä uusitaan tällä uudella materiaalilla, mutta tätä huonoa materiaalia on useita satoja kilometrejä, Granlund jatkaa.

Oli syy mikä tahansa matkustajia myöhästymiset kismittävät. Matkustajat toivoisivat täsmällisempää liikennettä ja pohtivat, kuka maksaa myöhästymisestä koituvia ylimääräisiä kuluja. VR:n henkilöliikennejohtaja Antti Jaatisen mukaan internetistä löytyy lomakkeita, ja yhtiö korvaa kuluja tapauskohtaisesti.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.