Mainos

Rekkaturman syyttäjä: Tuomion muuttamiseen ei aihetta

Konginkankaan turmaa käsitellen oikeudenkäynnin todistajina kuultiin mm rekkakuskin takana ajanutta miestä, onnettomuusyönä samalla seudulla liikkunutta toista ammattikuljettajaa ja tutkintalautakunnan varapuheenjohtaa.

Valtionsyyttäjä Mika Illman katsoo, ettei hovioikeudella ole aihetta muuttaa Konginkankaan suuronnettomuudessa rekkaa kuljettaneen miehen tuomiota. Lievempi tuomio merkitsisi hänen mukaansa sitä, että rekkakuskit saisivat vastaisuudessakin ottaa tien päällä "kiellettyjä riskejä".

Vastaajan avustaja, asianajaja Tero Lakka toivoo puolestaan hovioikeudelta inhimillisyyttä. Hänen mukaansa Suomen tuhoisimpaan onnettomuuteen joutuneesta kuljettajasta ei pidä tehdä ennakkotapausta.

Tehokkaampia keinoja turvallisuuden parantamiseksi olisivat esimerkiksi talvinopeusrajoitusten alentaminen ja lisämäärärahat liukkauden torjuntaan.

Jyväskylässä istunut Vaasan hovioikeus antaa tuomionsa todennäköisesti tammikuussa. Viime toukokuussa Äänekosken käräjäoikeus tuomitsi 42-vuotiaan, Nummi-Pusulasta kotoisin olevan rekkakuskin kolmen kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseen. Miehen syyksi laskettiin liikenneturvallisuuden vaarantaminen, 23 kuolemantuottamusta ja kolme vammantuottamusta.

Raskaan, täysperävaunullisen paperirekan ja Lappiin hiihtomatkalaisia kuljettaneen linja-auton törmäys tapahtui Äänekosken Konginkankaalla 19. maaliskuuta 2004. Rekan perävaunu ajautui heittelehtimisen seurauksena väärälle kaistalle ja törmäsi vastaan tulleeseen bussiin.

Hovioikeus käsitteli rekkakuskin valitusta kaksi päivää. Rekkakuski vaatii, ettei häntä tuomita lainkaan tai että vankeusrangaistus lievennetään sakoiksi.

Todistelu hovioikeudessa oli käytännössä samaa kuin alioikeudessa. Todistajina kuultiin rekkakuskin takana ajanutta miestä, onnettomuusyönä samalla seudulla liikkunutta toista ammattikuljettajaa, tutkintalautakunnan varapuheenjohtajana toiminutta Liikkuvan poliisin ylikomisariota Veikko Stoltia ja diplomi-insinööri Olavi Koskista Tiehallinnosta.

Keli muuttui nopeasti, myönsi syyttäjä

Syyttäjän ja syytetyn kannat lähenivät hovissa. Myös Illman katsoo nyt, että tie muuttui kuivasta niin sanotuksi peilijääksi hetkessä. Kelin muuttumisen syynä oli pieni paikallinen sadekuuro.

Illmanin mukaan kuljettajan olisi silti pitänyt kyetä päättelemään, että liukkaus on mahdollista ja näin alentamaan tilannenopeuttaan.

Kuljettaja oli ennen liukkaan alkamista ajanut rekkakuskien yleisen tavan mukaisesti eli muun muassa alamäissä selvää ylinopeutta.

Avustaja Lakka korosti sitä, että tien huono kunto ja väärä tieprofiili vaikuttivat onnettomuuden syntyyn. Tie ei hänen mukaansa ollut onnettomuuspaikalla edes liikennöitävässä kunnossa. Lakan mukaan kyse oli tapaturmasta, johon kuljettaja on syytön.

Viimeisen sanan oikeudessa sai syytetty. Rekkakuski toivoi, että jälkiviisastelu olisi syytä lopettaa.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.