Mainos

Remonttireiskoja ei näy, hinnat pilvissä - vältä nämä sudenkuopat

Remontteihin liittyvät ongelmat, kuten viivästykset ja hintaerimielisyydet, työllistävät kuluttaja-asiamiehiä yhä enemmän.

Erityisesti ovat yleistyneet sellaiset tapaukset, joissa yritys on hankkinut remontissa käytettävät tarvikkeet, mutta palvelun ostajan mielestä hän olisi saanut ne itse halvemmalla.

Joskus laskuissa on ollut myös sellaista tavaraa, jota remontissa ei ole edes käytetty. Ääritapauksessa koko firma on kadonnut kesken remontin.

Kirjallinen sopimus paras mahdollinen

Kuluttajaoikeusneuvoja Terhi Toivanen Lounais-Suomen maistraatista kertoo, että ongelmia syntyy helposti, kun remonteista sovitaan huolettomasti.

– Myyjällä ja ostajalla saattaa olla erilaiset käsitykset siitä, mitä on sovittu. Erimielisyyttä voi tulla remonttitarvikkeiden hinnoista, tai siitä, mitkä kuuluvat sovittuun remonttiin ja mitkä ovat lisätöitä.

Toivasen mukaan ihannetapauksessa sopimus olisi kirjallinen ja yksityiskohtainen.

– Sähköpostikin, jossa on keskusteltu asioista, auttaa eteenpäin.

Toinen hätääntyneitä puheluita aiheuttava tilanne on se, kun remontista sovitaan, mutta työmiehiä ei näykään missään.

– Pahimmassa tapauksessa on käynyt niin, ettei firma ole koskaan tullut aloittamaankaan työtään tai sitten voi käydä niin, että firma saa jonkun rahakkaamman tarjouksen jostain muualta ja menee tekemään sitä. Viivästymisethän ovat kaikkein keljuimpia tapauksia, koska jos remonttia ei ehditä koskaan edes aloittaa, niin kaupan purkaminen on huomattavasti helpompaa.

Googlaa firma ja katso keskustelupalstat

Hälytyskellojen kannattaa Toivasen mukaan soida, jos sopiminen on hankalaa alusta asti tai jos yhtiön edustajaa on poikkeuksellisen vaikea saada kiinni. Myös se on huolestuttava merkki, että yhtiö vaatii remontista etumaksua ilman kunnon perustetta.

– Kannattaa ennen sopimuksen tekemistä vaikka googlata, että löytyykö firmasta tietoa esimerkiksi keskustelupalstoilta. Monesti on käynyt niin, että asiakas on kertonut jälkeenpäin löytäneensä nettikeskusteluja, joissa kyseisestä firmasta on puhuttu paljon.

Jos remontti viivästyy huomattavasti, yritykseen kannattaa olla yhteydessä kirjallisesti. Ellei yritys vastaa määräaikaan mennessä, sopimus voidaan purkaa ja remontti teettää toisella.

Jos remontissa on puolestaan tehty virheitä, remontintekijälle on annettava tilaisuus korjata ne maksutta.

Lisäneuvoja pulmatilanteissa saa kuluttajaneuvonnasta.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.