Mainos

Rokotekohu nosti lääkelobbauksen pintaan - maksettujen juhlien aika on ohi

Lääkkeitä valmistavien yritysten keinot markkinoida omia tuotteitaan sekä lääkäreille että apteekeille ovat olleet kuuma peruna jo vuosikymmeniä.

Nelosen uutiset kertoi eilen, että oikeuskansleri Jaakko Jonkka on ryhtynyt tutkimaan, onko sikainfluenssarokotteen hankinnassa syyllistytty lahjontaan. Rokotteen myynyt lääkevalmistaja GlaxoSmithKline on rahoittanut Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimustoimintaa.

Kymmenisen vuotta sitten tehty uhkasakkosäännös on vaikeuttanut lääkefirmojen lobbaustyötä. Lisäksi alkuperäislääkkeitä valmistavien yritysten etujärjestö Lääketeollisuus on omaehtoisesti listannut hyväksytyt markkinointikeinot yksityiskohtaisesti.

Nimettömänä pysyttelevä lääkefirman edustaja kertoo MTV:lle, että lobbauksen tyyli on muuttunut:

- Aiemmin lääkäreiden ja lääkefirmojen väliset tapaamiset olivat melkoista juhlimista. Nykyään lääkefirmat kuitenkin noudattavat aika tarkasti eettistä säännöstöä, mutta joitain yksittäisiä rikkeitä varmasti tapahtuu.

Valvonnan tehostumisen myötä lääke-esittelijöiden määrä on Suomessa vähentynyt sadoilla.

Tehdasvierailu vaihtui kongressiksi

Aiemmin lääkevalmistaja saattoi kustantaa lääkärille esimerkiksi matkan ulkomaille tehdasvierailun nimellä. Nykyään maksetun matkan perusteena on oltava tiiviisti alaan liittyvä kongressi.

- Säännöstössä kerrotaan tarkasti, että lääkefirmojen lääkäreille tarjoamilla ulkomaanmatkoilla ei saa olla esimerkiksi vapaapäiviä infotilaisuuksien tai kongressien välillä, eikä matkan pituutta saa räätälöidä siten, että virallisten osuuksien jälkeen lääkärit voisivat jatkaa matkaa lomana, kertoo Lääketeollisuus ry:n erityisasiantuntija Sirkka Aaltonen.

Kotimaassa lääkefirmat voivat mainostaa itseään kustantamalla lääkäreille esimerkiksi luennoitsijoita, kahvitteluja ja lounaita. Niin kutsutulla flamenco-pykälällä pyritään kuitenkin suitsimaan myös kotimaassa järjestettäviä tapahtumia.

- Kaikki lyhyetkin viihteelliset ohjelmanumerot ovat kiellettyjä. Esimerkiksi viidestä kymmeneen minuuttia kestävän tanssiesityksen sisällyttäminen infotilaisuuteen on kielletty, kuvailee Aaltonen.

Lääketeollisuus tiukensi lääkemarkkinoinnin pelisääntöjä viimeksi vuonna 2008.

"Tervetuloa matkalle Buenos Airesiin"

Pieni osa suomalaislääkäreistä on omaehtoisesti kieltäytynyt kaikista lääkefirmojen tarjoamista tapahtumista, tilaisuuksista sekä palveluista, koska he eivät halua antaa lääkefirmoille pienintäkään mahdollisuutta vaikuttaa omaan työntekoonsa.

- Olen kieltäytynyt kaikesta lääkeyritysten sponsoroinnista. Siksi minulle ei nykyään lähetetä edes mainoksia uusista lääkkeistä, kertoo gynekologi Maija Kajan.

- Joitakin vuosia sitten sain soiton eräältä lääkefirmalta, joka kutsui minut matkalle Etelä-Amerikkaan, Buenos Airessissa järjestettävään kongressiin.

- Olin ensimmäinen, joka oli koskaan kieltäytynyt ulkomaanmatkasta.

Kajanin mukaan kaikki tarvittava tieto uusista alan innovaatioista kerrotaan tutkimuksissa, lääkevertailuissa, alan lehdissä tai koulutuksissa.

Lääkevalmistajat koulutusten taustalla

Vaikka lobbaamiseen on puututtu, edelleen lääkevalmistajat ovat merkittävässä roolissa esimerkiksi lääkäreiden jatkokoulutuksen järjestäjinä.

- Valtavan monilla kunnilla on suuria vaikeuksia järjestää koulutusta lääkäreille ilman lääkefirmojen apua. Lääkärit itse uskovat, että sponsoroitu koulutus ei vaikuta heihin, mutta eihän tätä ole voitu täydellisesti edes tutkia, kertoo kaksikymmentä vuotta lääkärinä toiminut Kajan.

Vaikka keinot muuttuisivat ja valvonta tehostuisikin, lääkevalmistajien sponsoroiduilla koulutuksilla, ilmaisilla lounailla ja kongressimatkoillakin on aina sama tavoite; nostaa oman yrityksen tuotteiden myyntiä.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.