Mainos

Röyhkeät puhelinmyyjät tuskastuttavat myös alan ammattilaisia

Eilen mtv3.fi-sivustolla julkaistu juttu röyhkeäksi äityneestä puhelinmyynnistä on herättänyt paljon keskustelua muun muassa MTV3 Uutisten Facebook-ryhmässä. Moni samaistui jutussa esiintyneen naisen kokemuksiin lehtimyynnistä, joka oli naamioitu matkalahjakortin voittamiseksi.

Juttu on aiheuttanut ärtymystä myös alan sisällä. Jotkut ovat harmitelleet sitä, että puhelinmyyjät saavat jälleen lokaa niskaansa, mutta suurin osa kiitellyt asian esille nostamista.

- Olin erittäin hämmästynyt, että taasko ne ovat keksineet uuden tavan ohjata asiakasta harhaan. Mielestäni tapa on törkeä, ja on tärkeää, että asioista jutellaan julkisesti, sanoo alalla vuodesta 1987 ollut yksitysyrittäjä. Hän haluaa esiintyä jutussa nimettömänä.

Yrittäjän mukaan puhelinmyyntiä ei saisi missään nimessä aloittaa lupauksilla voitoista tai ilmaisista lehdistä, vaan alan sääntöjen mukaan myyjän tulee esitellä itsensä ja kertoa heti, mitä on myymässä.

"On huijaamista, jos luvattu asia vedetään pois"

Samoilla linjoilla on toimiston kautta puhelinmyyntiä tekevä mies. Hän on toiminut alalla rivimyyjänä, nykyään hän on esimiestehtävissä telemarkkinointiyrityksessä, joka myy muitakin tuotteita kuin lehtiä. Hänkään ei halua antaa nimeään julkisuuteen.

- On kuluttajan huijaamista, että ensin luvataan ilmaiseksi jotain ja se vedetään myöhemmin pois.

Suomessa puhelinmyyntiä tekevät yksityisyrittäjät ja telemarkkinointitoimistot. Osaavia ja ammattitaitoisia myyjiä löytyy molemmista ryhmistä, mutta yrittäjän mielestä alalla on valitettavasti myös "huijarimeininkiä".

- Eivät kaikki toimistot ajattele tekevänsä tätä työtä parinkymmenen vuoden päästä. Yksityisyrittäjien sen sijaan täytyy tehdä parhaansa, jotta koko hommaa ei kiellettäisi lailla, yrittäjä sanoo.

Esimiestehtävissä oleva mies sen sijaan uskoo, että suurin osa puhelinmyyjistä on rehellistä väkeä.

- Me teemme työtä täysin rehellisesti. Tulee epämiellyttävä olo, kun kuulee, että alalla toimitaan myös epärehellisin keinoin. Uskon, että väärin toimivia on vain vähän, mutta toivoisin heidän muuttavan tapojaan tai lopettavan toimintansa kokonaan. Muuten mustamaalataan koko meidän ammattikuntamme.

Rehellisen puhelun alussa ei houkutella lahjoilla

Asiakas voi ajatella olevansa tekemisissä rehellisen puhelinmyyjän kanssa silloin, kun puhelun aloitus on selkeä - kerrotaan nimi ja miksi soitetaan.

- Jos aloitetaan ilmaisilla lehdillä, voitoilla, palkitsemalla kanta-asiakkuudesta, tarjoamalla yli 50 prosentin tai kymmenien eurojen alennusta, kannattaa miettiä tarkkaan, yrittäjä opastaa.

Yrittäjä kertoo kuulleensa firmoista, joita on perustettu vuodeksi tai pariksi. Firmoista, jotka laistavat veroista ja maksuista, kunnes kärähtävät. Pian samat henkilöt ovat perustaneet uuden yrityksen - samoilla tavoitteilla.

- Tätä se on pahimmillaan. Haluan kuitenkin painottaa, että tällaista toimintaa on myös monella muulla alalla, eivätkä missään nimessä kaikki puhelinmyyntialan yrittäjät ja toimistot toimi epärehellisesti. On rehellisiä yrittäjiä ja asiat täysin oikein hoitavia ja asiakkaistaan välittäviä toimistoja. Nyt myös kustantajat ovat perustaneet omia toimistoja, joissa on todella tarkka seuranta.

Esimiestehtävissä toimivan miehen mukaan kannattaa pyytää tarjous myös kirjallisena, jotta siihen voi tutustua rauhassa.

Nuoret opetetaan heti "firman tavoille"

Monet lehtikustantajat suosivat toimistoja, joissa puurtaa kymmeniä työntekijöitä.

- Toimistot pystyvät hoitamaan isoja massoja ja asiakasrekistereitä nopeasti. Kustantajat tilaavat mieluummin sieltä, mistä saavat esimerkiksi tuhat tilausta viikossa kuin sieltä, mistä niitä saa kymmenkunta. Tällöin voidaan ottaa se riski, että valituksia ja peruutuksia väärin tehdyistä tilauksista tulee. Tilausten määrä jää silti isoksi, yrittäjä sanoo.

Monessa yrityksessä työskennellään provisiopalkalla, jolloin myynnin määrä on suoraan verrannollinen tilipussin paksuuteen. Moni hakeekin puhelinmyyntiin nopean rahan toivossa. Yrittäjän mukaan moni saakin hyvät tulot, myös rehellisin keinoin. Hänen mukaansa ongelma on kuitenkin se, että varsinkin nuoria ja kokemattomia suorastaan huijataan mukaan toimintaan.

- Työhön houkutellaan usein opiskelijoita, jotka opetetaan soittamaan firman omaan tyyliin. Lisäksi heille lupaillaan matkoja ja muita etuja. Palkkataso voi olla kuitenkin alhainen, eivätkä provisiotkaan aina nosta palkkaa korkeaksi. Koulutus voi olla hyvinkin pikainen, ja nuorelle voidaan antaa valmis paperi luettavaksi asiakkaille.

Myös esimiestehtävissä toimiva mies kertoo suuttuvansa, kun kuulee huijatuksi tulleista nuorista.

- On jo kasvatuksenkin kannalta huono, että 15-16-vuotias oppii valehtelemaan ja myymään vilpillisesti tai ettei saa sitä palkkaa, mikä on luvattu. Kannattaa aina työnhaun yhteydessä tarkistaa yrityksen taustat ja kysellä puskaradion kautta palkanmaksusta ja muista käytännön asioista.

Jos jo koulutuksessa saa hämärän kuvan firman toiminnasta, ei kannata jäädä sen palvelukseen, mies neuvoo.

- Olen itsekin ollut sellaisen firman palveluksessa, jossa ei saanut mitään rahaa, jos tuli nollapäivä. Kyllä se nuorta miestä söi olla kuusi tuntia töissä ja jäädä ilman palkkaa. Provikkapalkalla voi tienata hyvinkin, mutta kannattaa varmistaa myös takuupalkka.

"Noin aggressiivista asiakasta pelkäisin liikenteessä"

Esimiestehtävissä telemarkkinointiyrityksessä työskentelevä mies kertoo nauttivansa työstään ja sen tuomista haasteista. Hän näkee itsensä alalla vielä tulevaisuudessakin.

- Puhelinmyynti on mielekästä, kun sitä tekee hyvillä tuotteilla ja hyvän työnantajan palveluksessa.

Myös yrittäjä kertoo olevansa pääasiassa tyytyväinen ammattiinsa, mutta kertoo kuitenkin aika ajoin suuttuvansa puhelinmyyjien soitoista.

- Kun puhelun aluksi aletaan puhua liirumlaarumia ja valehtelemaan, niin silloin ajattelen usein, että voihan hemmetti. Esimerkiksi heidän hintalistansa ovat usein omistani poikkeavia - tilauksen normaalihinnaksi kerrotaan esimerkiksi irtonumeroiden yhteenlaskettu summa eikä suinkaan oikeaa hintaa.

Yrittäjä harmittelee sitä, miten epärehellisin tai kieroin keinoin houkuteltu asiakas saa koko alasta huonon kuvan. Joskus tuntuu myös pahalta, että asiakas kaataa kaiken kuran ja puhelinmyyntiä koskevan vihan soittajan niskaan.

- Vakioasiakkaat ovat lähes ystäviä, mutta tuntemattomat ovat muuttuneet varautuneiksi. Joskus olen miettinyt, että voiko näin vihainen ja aggressiivinen ihminen olla tuolla maantiellä liikenteessä. On minulla toki myös hyviä kokemuksia epäluuloisista asiakkaista, jotka ovat pian todenneet, että "sinäpä olet kiva myyjä, kun kerroit heti tarjouksen".

Yrittäjältä löytyy kuitenkin ymmärrystä asiakkaiden tuohtumukseen ja epäluottamukseen.

- Jos kymmenen ihmistä huijaa asiakasta, ei hän tilaa enää siltä yhdenneltätoistakaan, vaikka hän kuinka olisi rehti myyjä - yrittäjä tai toimiston väkeä. Tässä hommassa on pakko ymmärtää kaikkia ihmisiä, laidasta laitaan.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.