Mainos

Ruokaan käytetään yhä vähemmän rahaa

Ruokamenojen osuus ihmisten menoista on pienentynyt vuosikymmenten saatossa valtaisasti. Vielä vuosisadan alussa ihmisten menoista keskimäärin puolet meni ruokaan, mutta nyt ruokamenot ovat viidenneksen keskivertoperheen menoista.

Ruokaa tarjottimella


Suomalainen kuluttajatutkimus on kulkenut pitkän matkan vuosisadan alusta tähän päivään. Mutta muuttuneet ovat kulutustottumuksetkin: vuosisadan alussa perheiden menoista yli puolet kului elintarvikkeisiin, kun nykyiset elintarvikemenot ovat noin 20 prosenttia. Kuluttamista ja kuluttajatutkimusta tarkasteltiin tänään Helsingissä Muuttuva kuluttaja -kulutustutkimussymposiumissa.

Tilastokeskuksen pääjohtaja Timo Relander totesi, että sadassa vuodessa kulutuksen taso ja sen sisältö ovat muuttuneet jopa kiihtyvällä vauhdilla. Vuosisadan ensimmäisellä puoliskolla henkeä kohden laskettu kulutuksen volyymi kaksinkertaistui. Toisella puoliskolla volyymi on nelinkertaistunut, Relander sanoi. Ensimmäinen suomalainen varsinainen kulutustutkimus oli vuonna 1912 julkaistu Vera Hjeltin Tutkimus ammattityöläisten toimeentuloehdoista vuosina 1908-1909. Siihen aikaan kulutus oli nimenomaan toimeentulokysymys.

Maitoa

Vuosien varrella kuluttajatutkimus on muuttunut ja lama-ajat ovat opettaneet, että kuluttajien käyttäytyminen ja sen muutokset voivat heilauttaa rajustikin kansantalouksia. Trendeihin perustuvan tulevaisuuden ennakoinnin epävarmuus sai maailmalla aikaan jo 1930-luvulla kuluttajabarometrien kehittämisen. Kuluttajien mielialoja ja ostoaikomuksia kuvaavien mittareiden ajateltiin kuvastavan muutosta ja ennakoivan lähitulevaisuutta. Suomessa kuluttajabarometrien tekeminen aloitettiin vuonna 1988. Nykyään Tilastokeskus tekee sitä kuukausittain sen saaman laajan mielenkiinnon vuoksi.
(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.