Mainos

Saako alkoholia mainostaa? Kitkerä kiista muhimassa

Sosiaali- ja terveysministeriö on pyytänyt tähän päivään mennessä yli 30:ltä eri taholta lausunnon lakiesitykseen, jolla rajoitettaisiin alkoholimainontaa nykyisestä. Tavoitteena on suojella erityisesti lapsia ja nuoria.

Suunnitelmien mukaan mietojen alkoholijuomien markkinointi yleisillä paikoilla olisi kiellettyä lukuunottamatta vähittäismyynti- ja anniskelupaikkoja. Televisiossa ja radiossa mainonta olisi kiellettyä klo 7-23.

Esim. Lastensuojelun Keskusliitto kannattaa ehdotuksia.

- Lapset ja lapsiperheet hyötyvät kaikista toimista, joilla vähennetään myönteistä mielikuvaa alkoholin käytöstä, sanoo ohjelmajohtaja Hanna Heinonen.

Liiton mielestä on hyvä, jos mainontaa ei näy ulkona eikä urheilutapahtumissa.

- Lasten ja aikuisten elinympäristöä on vaikea erottaa toisistaan.

Samoilla linjoilla on Suomen Vanhempainliitto.

- Jotta vanhemmat voivat kantaa kasvatusvastuunsa, he tarvitsevat yhteiskunnan tukea. Mainonta vaikuttaa myös alkoholinkäytön aloitusikään, sanoo toiminnanjohtaja Tuomas Kurttila.

Kurttila uskoo, että alkoholipolitiikan kiristäminen kaventaisi terveyseroja ja auttaisi työurien pidentämisessä.

Mainosala vastustaa

MTV Media vastustaa koko esitystä.

Mediaa kohdellaan eriarvoisesti, koska rajoitukset kohdistuvat erityisesti televisioon ja radioon, sanoo yhteiskuntasuhteista vastaava johtaja Petra Wikström.

Hän arvelee, että esitys lopettaisi käytännössä alkoholimainonnan televisiossa ja radiossa.

- Tässä yritetään saada nuoret juomaan vähemmän, mutta he katsovat tv:tä koko ajan vähemmän ja ovat netissä enemmän.

Wikströmin mukaan uudistus kieltäisi liikkuvan kuvan mainonnan suomalaisilla nettisivuilla, mutta kansainväliset brändit voisivat jatkaa mainontaa netissä.

Myös Outdoor Finland - Suomen Ulkomainosliitto on huolissaan omasta alastaan.

- Esitys rajoittaisi ulkomainonnan toimintaedellytyksiä, sanoo toiminnanjohtaja Jaana Vyyryläinen.

Hänen mielestään huomiota pitäisi kiinnittää enemmän suomalaiseen juomakulttuuriin.

Alko ei ota kantaa

Alko ei ota kantaa esitykseen, koska ei muutenkaan voi mainostaa tuotteitaan ulospäin.

- Pidämme kuitenkin tärkeänä lasten ja nuorten alkoholinkäytön vähentämistä ja aloitusiän myöhentämistä, painottaa yhteiskuntasuhteista vastaava johtaja Maritta Iso-Aho Alkosta.

Alkoholimainontaa koskevan virkamiesesityksen lausuntoaikaa on pidennetty viikolla. Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardsonin (sdp) odotetaan ottavan esitykseen kantaa parin viikon sisällä.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.