Mainos

Säiliöaluksen törmäyksen syy epäselvä

Säiliöaluksessa oli lastina yli 10 000 tonnia öljyä. Venäjän viranomaiset ovat tarkistaneet vauriot ja alus on jatkanut matkaa Tallinnaan.

Neste Oilin vuokraaman säiliöaluksen haverin syy jäi vielä tuntemattomaksi. Johtaja Erkki Kotiranta Neste Oililta kertoo, että vauriot tulivat toissa vuonna rakennetun aluksen sivuun painolastiosaan.

- Täytyy sanoa, että jokainen onnettomuus on vakava.Tällä kertaa vain onnettomuuden seuraukset eivät olleet vakavia. Laivan turvajärjestelyt osoittautuivat toimiviksi, Kotiranta sanoo.

Norjalainen M/T Sten Nordic -alus törmäsi rahtilaivan perään Suomenlahdella Suursaaren kohdalla viime yönä noin 40 kilometriä Kotkasta etelään. Tapahtuma ei aiheuttanut öljyvahinkoja eikä vaaraa ihmisille.

- Odotamme tietoa onnettomuuden syystä viimeistään lähipäivinä. Kaikki onnettomuudet aiheuttavat yhtiön sisäisen tutkinnan, jossa lähdetään siitä, että kaikki onnettomuudet pitäisi pystyä välttämään, Kotiranta kertoi.

Noin 180-metrinen alus oli matkalla Pietarista Hampuriin. Lastina oli 11 000 tonnia kaasuöljyä ja parinkymmenen hengen filippiiniläismiehistö.

Venäjän viranomaiset tarkastivat vauriot ja antaneet alukselle luvan jatkaa matkaa Tallinnaan, jossa vaurioiden laajuutta on määrä tutkia tarkemmin.

Kaksirunkoinen Sten Nordic kuuluu 1A-luokkaan. Se tarkoittaa, että alus pystyy kulkemaan vaikeissa jääoloissa murtajan avustamana.

Ei ympäristöriskiä

Yli-insinööri Kalervo Jolma Suomen ympäristökeskuksesta (SYKE) näkee säiliöaluksen peräänajon sangen lievänä onnettomuutena. Hänen mukaansa M/T Sten Nordic -aluksen törmäyksestä ei aiheudu ympäristöriskiä.

Jolman mukaan jäärännissä kuljettaessa yhteentörmäyksiä tapahtuu suhteellisen usein, koska perässä tulevilla aluksilla voi olla vaikeuksia huomata edellä kulkevien vauhdin muutoksia.

Merenkulkulaitoksen pääjohtajan Markku Myllyn mukaan Venäjän viranomaisilla on parantamisen varaa tiedottamisessa haverista meriliikenteenseurantaan. Suomi, Viro ja Venäjä ovat sopineet keskinäisestä tiedonkulusta meriliikenteen valvonnassa.

- Aiomme tuoda asian esille seuraavassa kolmikantakokouksessamme, Mylly ilmoitti.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.