Mainos

SAK herättelee nukkuvia äänestäjiä

SAK käy eduskuntavaalien alla 300 000 euroa maksavan äänestysaktiivisuuskampanjan TV:ssä ja lehdistössä.

Järjestön selvitysten mukaan SAK:n jäsenkunta ja pienituloiset kansalaiset ovat kaikkein laiskimpia äänestäjiä. Myös Sttk tukee omien jäsenjulkaisujensa kautta eduskuntavaaliehdokkaina olevia jäseniään.

SAK:n tunteisiin vetoava mainos ilmestyy tv-ruutuihin maaliskuun alkupäivinä. Mainoksen avustajajoukko on koottu pääasiassa työttömistä. Ilkeät kielet sanovat, että SAK antaa vetoaapua SDP:n vaalikampanjalle.

- SAK:n jäsenet ovat passiivisempia äänestämään kuin muut yhteiskunnan jäsenet. Sen takia tähän on erityinen tarve, että pitää vähän patistella, johtaja Matti Tukiainen SAK:sta kertoo.

Neljän vuoden takaisissa eduskuntavaaleissa noin 400 000 SAK:n jäsentä jätti äänioikeutensa käyttämättä.

SAK kieltää ajavansa minkään puolueen asiaa. - Me ei oteta siihen kantaa, että mitä puoluetta ihmisten tulisi äänestää, kyllä ihmiset osaavat sen ihan itse arvioida, Tukiainen kertoo.

Keskusjärjestöistä STTK tukee eduskuntavaaliehdokkaina olevia jäseniään muun muassa antamalla heille palstatilaa omissa julkaisuissaan. Sen sijaan Akava ja työnantajajärjestö TT osallistuvat eduskuntavaaleihin vain antamalla aineksia yhteiskunnalliseen keskusteluun. Ammattiliitot ja amatilliset paikallisjärjestöt tekevät omat tukipäätöksensä itsenäisesti.

Yritykset voivat tukea ehdokkaita 1 700:an euroon saakka, ilman että ehdokas joutuu paljastamaan tukijansa nimeä.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.