Mainos

Sampo Pankki: Ruuhkasta varoitettiin

Sampo Pankki on saattanut loppuun massiivisen verkkopalvelu-uudistuksensa. Ensimmäinen pankkipäivä alkoi takerrellen. Yhtiön verkkosivut ovat kaatuneet, mutta verkkopankkiin pääsee kirjautumaan erillisen linkin kautta. Hieman ennen kello yhtä iltapäivällä toimituksen testissä laskunmaksu verkkopankissa sujui vaivatta.

Sampo Pankin viestintäjohtaja Hannu Vuola kertoo, että tilannetta osattiin odottaa.

- Olemme viestittäneet jo useita kuukausia, että tänään on ruuhkaa, ja nyt sitten on ruuhkaa.

Vuolan mukaan sivuille ei ole tehty koskaan aikaisemmin niin monia kirjautumisia kuin tänään.

Pankin puhelinpalvelu on sekin ruuhkautunut. Yhtiöstä kerrotaan, että puhelinpalvelussa on satoja ihmisiä vastaamassa asiakkaiden kysymyksiin. Vuola muistuttaa, että puhelinpalvelu on auki ympäri vuorokauden.

Verkkopalvelut pimenivät pääsiäisen ajaksi, kun pankki otti käyttöönsä emoyhtiönsä Danske Bankin tietojärjestelmät. Sampo Pankin verkkopankkia käyttää yhteensä noin 800 000 suomalaista.

Jos tänään erääntyvät laskut jäävät palveluongelmien vuoksi maksamatta, kehottaa Vuola ottamaan yhteyttä konttoriin.

Pankki käsittelee tapauskohtaisesti mahdolliset hyvitykset, jos asiakas joutuu maksamaan esimerkiksi viivästyskorkoja myöhästyneiden maksujen vuoksi.

Pankki kiistää tietoturvaongelmat

Asiakkaat ovat olleet huolissaan myös tietoturvasta. Verkkopankin sivuille juuttuneita asiakkaita Vuola rauhoittaa kertomalla, että järjestelmä kirjaa asiakkaan ulos jossain vaiheessa.

Ilta-Sanomien mukaan eräs asiakas näki eilen sivuilla hänelle kuulumatonta tietoa. Viestintäjohtaja sanoo, ettei tapaus ole uhka asiakastietojen turvallisuudelle eikä pankkisalaisuudelle.

- Kyseessä ei ole ollut minkäänlainen asiakastietoon tai pankkisalaisuuteen liittyvä asia. Tämä on ollut yksittäinen virhe tiedonsiirrossa.

Asiakkaiden osakkeita kateissa?

Verkkopankista on saattanut myös väliaikaisesti kadota sijoittajien osakkeita. Asiasta kertoi ensimmäisenä Kauppalehti. Arvopaperi-lehden nettisivuilla olevien kommenttien mukaan ainakin Fiskarsin ja Wärtsilän osakkeita olisi hävinnyt.

Vuola kuitenkin korostaa, että mitään tietoja ei ole kadonnut.

- Kyse on päivitysongelmasta. Kaikki näytöt asiakkaille eivät ole ihan ajantasaisia, mutta mitään tietoja ei ole hävinnyt.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.