Mainos

Satamalakot jatkumassa yli viikonlopun

Sovittelu jatkunee vasta maanantaina.

Suurimmissa satamissa aamulla alkaneet työnseisaukset ovat jatkumassa maanantaihin saakka. Neuvotteluiden jumiutuminen iltapäivällä johti tilanteeseen, jossa paikallisten lakkojen loppuminen näytti epätodennäköiseltä.

Tilanne jumiutui osapuolten asettamiin ennakkoehtoihin. SAK:lainen Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT vaatii työnantajia neuvottelemaan vakavasti ahtaajien työehtosopimusta koskevista vaatimuksista.

Työnantajia edustava Satamaoperaattorit vaatii lakkojen lopettamista ehtona neuvottelujen jatkamiselle.

Tänään oletettiin useiden satamien tähtäävän vuorokauden mittaisiin mielenilmauksiin. Lakot pysäyttävät kuitenkin tavaraliikenteen todennäköisesti loppuviikoksi kaikissa merkittävissä satamissa. Satamien ammattiosastot tekevät päätöksiä työtaisteluista. Alkuillasta näytti siltä, että useimmat satamat jatkavat lakkoaan maanantaiaamuun asti.

Sovittelu karahti kiville heti

Neuvottelut ahtaajien työehtosopimuksesta keskeytettiin tuloksettomina iltapäivällä. Valtakunnansovittelija Juhani Salonius kutsui osapuolet seuraavaan sovitteluun maanantaiksi.

AKT:n puheenjohtaja Timo Rädyn (sd.) mukaan neuvotteluissa ei tapahtunut minkäänlaista etenemistä. Hän piti hyvin todennäköisenä, että niitä ei viikonloppunakaan jatketa.

Satamaoperaattoreiden toimitusjohtajan Jouko Santalan mukaan edellytykset neuvotteluille ovat heikot niin kauan kuin laittomat lakot jatkuvat.

Työnantajat katsovat, että kyseessä on AKT:n vahvaan neuvotteluasemaan perustuva kiristys, jolla vaarannetaan maan talous ja sivullisten työpaikat.

Epäily rikkureista nostatti lakkoaallon

Räty kiistää AKT:n masinoivan paikallisia työtaisteluja työnantajaa painostaakseen.

- Yksittäiset satamien ammattiosastot tekevät omia ratkaisujaan. Ymmärrän työntekijöiden reaktiot, kun työnantajajärjestöön kuuluva yritys ryhtyy käyttämään rikkurityövoimaa.

Tilanne kärjistyi aamulla kiistaksi ulkopuolisen työvoiman käytöstä. AKT on julistanut ahtaustöihin ylityökiellon, jota rikottiin eilisillan lastaustöissä Helsingin satamassa. Ahtaajat pysäyttivät työt suurimmissa satamissa, koska he katsovat ahtausliikkeen syyllistyneen rikkurityövoiman käyttöön.

Ahtausliike Multi-Link Terminalsin hallituksen puheenjohtaja Kimmo Nordström kiistää väitteen. Nordströmin mukaan AKT:hen kuuluvat ahtaajat ovat tehneet kaksi tuntia ylitöitä omasta tahdostaan, jotta lastattavana ollut laiva oltaisiin saatu lähtemään satamasta.

- Yritys on noudattanut kaikkia lakeja ja asetuksia, päinvastoin kuin AKT.

AKT:n mukaan yritys on pyrkinyt aktiivisesti rikkurityövoimaa värväämään ja on myös sitä tehnyt.

Palkoista ei ole päästy puhumaan

Osapuolet tapasivat jo aamulla, jolloin tarkoituksena oli koota vastauksia valtakunnansovittelijan toivomiin kysymyksiin. Iltapäivän tapaamisessa selvitykset saatiin myös työnantajalta, mutta sovittelua ei päästy jatkamaan. Räty katsoo, että syy on työnantajan jarrutuksessa.

- Jos halua on, asia voidaan ratkaista muutamassa tunnissa. Palaset, joilla ratkaisu voidaan löytää, ovat kaikkien tiedossa.

Tarkoitus on löytää ratkaisuja työvuoroja koskeviin muutosvaatimuksiin. Työaikajärjestelyistä riippuu, kuinka paljon vakinaista tai tilapäistä työvoimaa ahtaustöissä käytetään.

Santalan mukaan neuvotteluissa on vaikea edetä, koska AKT ei ole esittänyt edes palkankorotusvaatimuksiaan. Myös Santalan mukaan työaikakysymyksiin olisi mallit olemassa.

- Jos satamissa voitaisiin käyttää joustavampia työaikamuotoja, kiistat tilapäisen työvoiman käytöstä häviäisivät melko pian.

Valtakunnallisen lakon oli määrä alkaa ensi perjantaina, mutta työministeriö siirsi sen alkua kahdella viikolla.

(MTV3-STT)

(Kauppalehden talousuutiset 14.04.2005)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.