Mainos

Satamat vetovastuuseen rekkaruuhkien purkumisessa

Satamajohtajien mielestä kyse on kuitenkin hätäaputyöstä. Parkkipaikkojen ja odotuskaistojen rakentaminen ei heidän mukaansa poista todellista ongelmaa eli Venäjän rajanylityksen takkuilua.

Satamat hakevat nyt omia ratkaisuja rekkajonojen helpottamiseksi. Liikenne- ja viestintäministeriö neuvotteli tänään rekkaruuhkista Etelä-Suomen satamien kanssa. Neuvotteluissa sovittiin, että satamat toimittavat viikon kuluessa omat esityksensä rekkaruuhkaongelmaan.

Muutenkin ministeriö toivoo, että satamat ottaisivat vahvan roolin rekkaruuhkien ratkaisussa.

Satamien edustajat ovat mukana uusissa työryhmissä, joissa pohditaan, millaisia parkkimahdollisuuksia on satamissa ja niiden ulkopuolella ja millainen rekkojen etäjonotusjärjestelmästä pitäisi tehdä.

Satamajohtajien mielestä kyse on kuitenkin hätäaputyöstä. Parkkipaikkojen ja odotuskaistojen rakentaminen ei poista todellista ongelmaa eli Venäjän rajanylityksen takkuilua.

- Mutta oireita on sairaudessa pyrittävä lääkitsemään, koska kärsijät ovat täällä Suomen puolella, kiteytti Kotkan sataman toimitusjohtaja Kimmo Naski.

Satamien ja ministeriön välisissä neuvotteluissa rekkaruuhkiin tarjottiin avuksi jo tuttuja keinoja eli autojen odottelua satamissa tai parkkialueen rakentamista itärajan läheisyyteen. Molemmissa tapauksissa tulli säännöstelisi autojen pääsyä rajan jonotusalueelle.

Naskin mukaan rekkoja ei pystytä säilömään satamiin. Satamat tukkeutuisivat ja tukkisivat samalla myös Suomen raaka-ainehuollon ja viennin.

Rahasta ei vielä puhuttu

Tullin alustavan arvion mukaan satamiin ja niiden läheisyyteen voitaisiin jo nyt sijoittaa vajaat 700 rekkaa, mikä vastaa noin 20 kilometrin jonoa. Tiehallinto taas arvioi rajalle ehdotetun pysäköintialueen hinnaksi noin 15 miljoonaa euroa. Tilaa parkkialueelle tarvittaisiin noin 20 hehtaaria.

Tänään ministeriössä käyneet satamien ja kuljetusliikkeiden edustajat eivät vielä päässeet puhumaan siitä, kenen pussista hätäapujärjestelyt maksetaan. Rahasta puhutaan, kunhan tiedetään, mitä tehdään.

Paikalla olivat Haminan, Kotkan, Helsingin, Hangon ja Turun satamien sekä Kouvolan sisäsataman edustajat.

Hangon sataman toimitusjohtaja Paavo Lyytikäinen muistutti tapaamisen jälkeen, että rajalle tulevasta liikenteestä kaikki ei tule satamista.

- Suuri osa liikenteestä on satamaliikennettä, mutta mukana on myös Venäjän vientiä harjoittavia yrityksiä. Liikennöintivaikeudet ovat siis myös vientiteollisuuden ongelma.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.