Mainos

Satu Hassi laajentaisi laivaliikenteen rikkirajoituksia kaikille EU:n merialueille

Europarlamentaarikko Satu Hassi (Vihr.) esittää muutoksia Suomen teollisuutta huolestuttaneeseen laivaliikenteen rikkidirektiiviin. Asiassa EU-parlamentin esittelijänä toimiva Hassi laajentaisi 0,1 prosentin rikkirajan Itämeren lisäksi muillekin EU:n merialueille vuodesta 2015 alkaen.

- Ehdotan, että sama rajoitus tulisi voimaan myös muiden EU-maiden rannikoilla kaikilla aluevesillä ja tulisi myös koskemaan kaikkea matkustajalaivaliikennettä EU:n satamiin, kertoo Hassi.

Hassi itse arvioi, että hänen esityksellään on hyvät mahdollisuudet tulla hyväksytyksi.

- Tällä tuntuu olevan yllättävän suuri tuki parlamentin puolella. Hallitusten kantoja en tiedä, mutta olen kuullut, että ainakin Saksan hallitus tukee tätä.

EU:n rikkidirektiivi noudattelee Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMOn vuonna 2008 tekemään päätöstä, jonka mukaan Itämerellä, Pohjanmerellä ja Englannin kanaalissa sekä Kanadan ja Yhdysvaltojen rannikoilla laivojen polttoaineen rikkipitoisuus alenee nykyisestä yhdestä prosentista 0,1 prosenttiin vuonna 2015. Suomen teollisuus on laskenut, että muutos toisi vientiteollisuudelle vuosittain 1,2 miljardin euron lisäkulut.

Lievennykset ja lykkäykset epätodennäköisiä

Satu Hassi lieventäisi teollisuuden kuluja ylimääräisillä valtion tukiaisilla.

- Siirtymävaiheessa olisi perusteltua antaa ylimääräisiä valtion tukia laivoille, joihin rikkipesurit on asennettu vuoteen 2014 mennessä. Ne voisi maksaa esimerkiksi väylämaksujen alennuksina, mutta selvitystyö tukien mahdollisuuksista on vielä kesken.

Hassi on vakuuttunut siitä, ettei teollisuuden toiveet rikkirajan laskun lykkäämisestä tai rajan nostamisesta eivät toteudu.

- Teollisuuden pitäisi lopettaa kuvitelmat siitä, että EU:n päätöksillä voisi lykätä kansainvälisen merenkulkujärjestön IMOn päätöksiä laivojen rikkirajoista. Nyt pitäisi keskittyä keinoihin, joilla voisi alentaa teollisuuden kustannuksia siirtymävaiheessa.

EU-parlamentin ympäristövaliokunta äänestää rikkidirektiivistä tammikuussa. Jos EU-komission kanssa löydetään yhteinen sävel direktiivin sisällöstä, lopulliset päätökset voidaan tehdä jo alkuvuodesta.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.