Mainos

SPR:ssä syytöksiä työntekijöiden huonosta kohtelusta

Suomen Punaisen Ristin Kontti-kierrätystavarataloketjun sisällä kuohuu. Joukko entisiä ja nykyisiä ketjun myymälöiden esimiehiä syyttää ketjun johtoa työntekijöiden epäasiallisesta kohtelusta.

45 minuuttia -ohjelmalle puhuneet henkilöt kertovat "savustamisesta". Heidän mukaansa ei-toivotuista myymäläesimiehistä on pyritty eroon tavoilla, jotka eivät kestä päivänvaloa.

- Kun ihminen oli vähän aikaa ollut töissä, alkoi työ hänen savustamisekseen ulos talosta. Sitä osaamista ei henkilöltä sitten löytynytkään. Hänet vähitellen eristettiin, häntä ei otettu mukaan kokouksiin eikä hän saanut tietoja siitä, mitä ketjussa tapahtui. Hän jäi todellakin aivan yksin, kuvailee kameran eteen uskaltautunut entinen projektityöntekijä.

Ketju pyörittää Suomessa kahdeksaa lahjoitettujen tavaroiden ja vaatteiden myymälää. Kussakin myymälässä on 2-4 esimiestä, jotka huolehtivat muun muassa työllistettyjen työntekijöiden ohjaamisesta.

45 minuuttia -ohjelma sai ongelmista kertovan viestin Kontti-myymälän esimieheltä muutama viikko sitten. Tämän jälkeen toimitus oli yhteydessä kuuteentoista entiseen ja nykyiseen työntekijään.

Lähes kaikki olivat toimineet tai toimivat myymälöiden esimiestehtävissä. Heistä yhdeksän koki, että työilmapiiriin liittyvät ongelmat ovat vakavia. He puhuivat muun muassa ei-toivottujen työntekijöiden eristämisestä. Moni sanoi terveytensä kärsineen huonosta työilmapiiristä.

Ketjujohto kiistää syytökset

Kontti-ketjun johtaja Maija Haaranen sanoo olevansa erittäin yllättynyt henkilöiden kertomuksista. Hän myös viittaa työhyvinvointikyselyihin, joissa kokemukset eivät ole tulleet esille. Hän kiistää jyrkästi, että ketjun myymälöiden esimiehiä olisi kohdeltu epäasiallisesti.

- Väitettä henkilökohtaisesta savustamisesta en allekirjoita missään tapauksessa.

Myymäläesimiehissä on ollut vaihtuvuutta. Esimerkiksi Kuopiossa esimiehet vaihtuivat kahteen otteeseen muutaman vuoden aikana. Haaranen myöntää, että vaihtuvuutta on ollut, mutta hänen mukaansa tilanne on viime vuosina tasaantunut. Selitys henkilöiden vaihtumiselle löytyy hänen mukaansa yksinkertaisesti työn vaativuudesta ja raskaudesta.

- Tämä työ on erittäin kuormittavaa. Esimiehen on hallittava sekä kaupallinen ja sosiaalinen puoli. Se on vaativaa. Lisäksi tämä työllistetty henkilökunta vaihtuu jatkuvasti ja pelkästään se luo erittäin suuren kuormitustason, Haaranen selittää.

Kun 45 minuuttia -ohjelman toimittaja saapui Jyväskylään haastattelemaan ketjujohtajaa, paikalla oli myös kolme myymäläesimiestä. He sanoivat olevansa yllättyneitä ohjelmalle puhuneiden henkilöiden kertomuksista ja kehuvat ketjun johtoa.

- Olen ollut monessa paikassa töissä, mutta missään muualla en ole kokenut vastaavaa, miten nykyaikaisella tavalla johdetaan ja miten paljon panostetaan henkilöstön hyvinvointiin, sanoo Tampereen Kontin myymäläpäällikkö Kristiina Ferriche.

Yhteydenottoja työsuojeluviranomaisille

Ketjujohdossa epäillään, että tarinoiden taustalla on henkilöiden oma epäonnistuminen tehtävässään.

- Siinä on varmasti monia tekijöitä. Jos se oma tekeminen ei ole sopinut siihen työtehtävään tai jos henkilö ei ole täyttänyt tehtävän vaatimustasoa, se voi vaikuttaa kokemukseen. Voi myös olla, että näillä henkilöillä on ollut yhteyttä keskenään, ketjujohtaja Haaranen arvioi.

Eri puolilla Suomea Kontti-ketjun työntekijät ovat hakeneet neuvoja työsuojeluviranomaisilta. Tällä hetkellä Oulussa käsitellään yhtä tapausta tarkemmin. Haarasen mukaan asian käsittely on kesken ja viranomaisilta puuttuu oleellista tietoa.

- Työnantaja antaa nyt oman selvityksensä, jossa tuodaan esille se, millä eri tavoilla tätä prosessia on pyritty ratkaisemaan vuosien varrella, Haaranen selittää.

Pääsihteeri haluaisi kuulla kokemuksista

SPR:n pääsihteeri Kristiina Kumpula sanoo, ettei hänelle ole henkilökohtaisesti kerrottu ikävistä kokemuksista. Myös hän painottaa työn vaativuutta.

- Kun puhumme Kontista, puhumme hyvin vaikeasta työympäristöstä ja työstä, jossa työntekijät ovat hyvin kuormittuneita. Se on kiihkeä työympäristö, Kumpula pohdiskelee.

Kumpula kuitenkin painottaa, että kokemukset on otettava nöyrästi vastaan.

- Nämä ovat sellaisia asioita, jotka täytyy palauttaa organisaatioon. Pitää miettiä, miten me voimme muuttaa meidän työskentelytapoja, ettei sellasia uutisia sieltä kentältä ei tule.

Pääsihteeri toivookin, että mahdollista kiusaamista kokeneet henkilöt ottaisivat nyt häneen yhteyttä.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.