Mainos

Stemnitsa on Koivistolla

Säiliöalus Stemnitsa on saapunut Koivistolle hakemaan uutta lastia. Sen varustamo vakuuttaa, että tämä on talven viimeinen öljynhakumatka. Asiasta on tehty kirjallinen kysely myös EU-parlamentille.

Kreikkalainen säiliöalus Stemnitsa on Koivistolla. Suomalaisviranomaisten mukaan alus saapui kansainvälisiltä vesiltä Venäjän puolelle tänään. Kun alus hävisi suomalaisten seurannasta yöllä, sen nopeus oli seitsemän solmua. Stemnitsan eteneminen oli eilisiltana Suomenlahdella hyvin vaivalloista ja hidasta hankalan jäätilanteen takia.

270-metrinen alus oli tyhjänä matkalla hakemaan Koiviston satamasta yli 100 000 tonnin raakaöljylastia. Kreikan lipun alla seilaava tankkeri on erityistarkkailussa, koska se on jäävahvistettu vain keulasta. Tuuli puhalsi Suomenlahden itäosissa aamulla navakasti kaakon puolelta. Suomenlahden pohjukassa jää on kiinteää ja paikoin jopa puoli metriä paksua.

Stemnitsan varustamo: Tämä oli talven viimeinen reissu Koivistolle

Öljytankkeri Stemnitsan kreikkalaisvarustamo vakuuttaa, että tankkerin matka Koiviston satamaan jää tämän talven viimeiseksi öljynhakumatkaksi. Minerva Marine -varustamon turvallisuusjohtaja Karolos Villais sanoo, että kyseessä on viimeinen matka, joka oli tehtävä koska varustamon on allekirjoitettava sopimuksia Koivistolla.

Asia esille myös EU-parlamentissa

Europarlamentaarikot Reino Paasilinna ja Heidi Hautala ovat tehneet EU-komissiolle kirjallisen kysymyksen Stemnitsan toistuvista matkoista Koiviston öljysatamaan.

Paasilinna kysyy, mitä komissio aikoo tehdä vakavan ympäristöuhan estämiseksi ja miten Euroopan unioni aikoo puuttua toistuvasti välinpitämättömien venäläisviranomaisten toimintaan.

Hautalan mukaan nyt tarvitaan EU:n toimia, sillä tällä hetkellä mikään ei estä riskialuksia liikennöimästä kansainvälisillä ja Venäjän aluevesillä. Hänen mielestään Itämeri pitäisi julistaa ekologisesti erityisen herkäksi merialueeksi, jolle tulisi laatia tiukat erityisvaatimukset alusten jääkelpoisuuden ja kaksirunkoisuuden suhteen.

Hautalan mielestä EU:n meriturvallisuusviraston vastavalittu pääjohtaja Willem de Ruiter ei ole tehtäviensä tasalla. Hollantilaisjohtaja sanoi eilen STT:n haastattelussa, ettei EU:lla ole syytä väliintuloon Stemnitsan tapauksessa. Komission pitää vastata sille tehtyihin kirjallisiin kysymyksiin kolmen viikon kuluessa.

EU: Venäjä tarvitsee öljykuljetuksia

EU:n mukaan Stemnitsa-kysymyksessä pitää huomioida kaikkien osapuolien näkemykset. EU-komission mielestä keskustelussa täytyy ottaa huomioon myös Venäjän öljykaupan sujuminen.

Öljy on yksi Venäjän tärkeimmistä vientituotteista. EU-komission mukaan Suomenlahden huonot jääolot ovat hidastaneet laivaliikennettä, minkä takia Venäjällä on nyt poikkeuksellisen suuri paine viedä öljyä Koivistolta.

- Täytyy muistaa, että Venäjän jääolot ovat tavanomaista huonommat, ja tämän takia öljykuljetuksille on suuri tarve, EU-komission tiedottaja Jonathan Todd sanoi Brysselissä.

Toddin mukaan Stemnitsaa ei voi verrata Espanjan edustalle marraskuussa uponneeseen Prestige-tankkeriin.

- Tämä tankkeri ei ole Prestige. Se rakennettiin vuonna 2000 ja se on kaksoisrunkoinen, eikä täten ole EU:n satamissa kielletty tankkerimalli, Todd sanoi.

Todd toteaa, että Stemnitsalla on apunaan jäänmurtaja, mikä vähentää sitä riskiä, että alus murskautuisi Suomenlahden jäihin. Hänen mukaansa EU-komission puheenjohtaja Romano Prodi ottaa Stemnitsa-kysymyksen esille keskusteluissaan venäläisten viranomaisten kanssa "huomioiden kaikki asiaan liittyvät näkökohdat".

(MTV3-STT)

(Huomenta Suomi 04.02.2003)


Kvaerner Masa-Yardsin arktisen teknologian yksikönjohtaja Kimmo Juurmaa toteaa, että Stemnitsan kaltaisella aluksella liikennöiminen Suomenlahden talviolosuhteissa ei ole järkevää. Hänen mielestään ympäristökatastrofin riski on kuitenkin pieni.

Katso Kimmo Juurmaan haastattelu (Huomenta Suomi 04.02.2003)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.