Mainos

"Suomalainen, älä syö aina lihaa"

Suomalaiset syövät Välimeren ruokavalion asiantuntijan mukaan liikaa lihaa. Kreikasta kotoisin olevan kokin, ravintola Perhon opettajan Akis Stabouliksen mukaan suomalaisten olisi hyvä muistaa, että lihaa ei tulisi syödä joka aterialla.

Välimeren ruokavalion terveellisyys nousi jälleen esille, kun New England Journal of Medicine -tiedelehti julkaisi laajan espanjalaistutkimuksen. Sen mukaan pähkinöitä, oliiviöljyä, kalaa ja tuoreita hedelmiä sekä kasviksia syövillä ihmisillä on vähemmän sydän- ja verisuonitauteja.

– Välimeren ruokavaliossa syödään vähän lihaa. Sekin syödään yleensä sunnuntaisin. Suomessa syötyyn lihaan verrattuna se on yleensä nuorta ja vähärasvaisempaa.

Kreikkalaistaustainen Staboulis tuntee hyvin Välimeren ruokavalion edut. Hän muistuttaa, että välimerellinen ruokavalio perustuu kausiluontoisuuteen. Hänen mukaansa ruokavaliota on näin ollen helppo noudattaa myös Suomessa.

– Soveltaminen onnistuu mainiosti myös Suomessa, kunhan vain ymmärtää mistä Välimeren ruokavaliossa on kyse. Eli vähennetään sitä lihan käyttöä, vähennetään kovien rasvojen käyttöä ja syödään kevyempiä välipaloja. Näillä vinkeillä jo pystyy helposti soveltamaan Välimeren ruokavaliota.

Staboulis muistuttaa, että lihan sijaan syödään runsaasti kasvisruokia, erityisesti lounaaksi.

– Ruokavaliossa pitäisi olla runsaasti kasviksia. Suomessa on erityisen hyviä kaaleja, sipuleja ja juureksia. Välimeren ruokavalion noudattaminen ei tarkoita sitä, että syödään juuri sitä samaa ruokaa mitä Välimerellä. Esimerkiksi vihannekset voi korvata Suomesta saatavilla. Ja jos nyt ollaan ihan rehellisiä, tällä hetkellä Suomesta saa melkein mitä tahansa kasviksia ympäri vuoden.

Staboulis hämmästelee suomalaista tapaa laittaa leivän päälle voita.

– Kovien rasvojen vähentäminen on tärkeää. Se tarkoittaa sitä, että esimerkiksi voita ei laiteta leivän päälle. Välimerellä syödään aina tuoretta, samana päivänä paistettua leipää. Sen päälle ei laiteta voita, vaan se nautitaan sellaisenaan.

Kreikkalaistaustainen Staboulis muistuttaa myös välipalojen terveellisyydestä. Hänen mukaansa Suomessa välipalat ovat liian raskaita.

– Välimerellä tavallinen välipala on hedelmä. Jos tulee nälkä, voit syödä esimerkiksi appelsiinin tai omenan. Välipalalla ei tarvitse syödä pullaa, leipää tai sipsejä. Ne sipsitkin on helppo korvata esimerkiksi pähkinöillä.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.